Overleg

Wat is het leuk om enthousiaste collega’s te hebben! In de laatste week voor mijn vakantie overleg gevoerd met verschillende collega’s en die zijn stuk voor stuk enthousiast over mijn onderzoeksplannen. En dat is leuk!
Eind september moet de subsidieaanvraag voor een pilot studie de deur uit, en daar moet een boel voor voorbereid worden. Welke patienten ga je proberen te includeren en hoeveel. Hoe lang gaat de voedingsinterventie duren, en wat ga je ze te eten geven. Hoe ga je dat regelen. Behalve een psychiatrisch interview, wat ga je nog meer meten. Allemaal vragen die ik moet beantwoorden voordat ik de subsidieaanvraag in kan dienen.
Eerst overleg met Janneke Dijck-Brouwer van het lab. De belangrijkste vraag voor haar was, wat we nog meer zouden meten, behalve depressie. Al snel hadden we een kort maar krachtig lijstje: insuline, glucose, rode bloedcel vetzuurprofiel, en hs-CRP. De eerste twee zijn maten voor glucoseregulatie, de derde is het vetzuurprofiel van de celwanden van rode bloedlichaampjes en de vierde is een maat voor chronische, milde ontstekingen. Mooi! Maar het mooiste komt nog. Dijck-Brouwer stelde voor om deze maten in de subsidieaanvraag te zetten, zodat die mooi gefocust blijft, maar om nog een aantal andere maten ‘mee te laten lopen’. Dat wil zeggen, lichaamsmateriaal afnemen, in de vriezer steken en meenemen als de bepalingen een keer voor iets anders uitgevoerd moeten worden. En juist dat zijn de bepalingen waar ik alleen nog over durfde te dromen, waaronder microflora en zonuline. Geweldig! Overigens, die extra bepalingen worden natuurlijk wel netjes genoemd in de aanvraag voor de Medisch Ethische Toetsingscommissie en dus ook in de informatiebrieven aan deelnemers. Geen schimmig gedoe, maar gewoon ‘buiten de reguliere geldstromen om’.
Dan op naar Alice Rodenburg van de facilitaire dienst van het UMC Groningen. De belangrijkste vraag: hoe gaan we dit allemaal regelen. Gelukkig bleek al snel dat ook zij heel enthousiast was over mijn onderzoeksplannen. Zo fijn! Ze vertelde dat ze ook voor het personeelsrestaurant bezig zijn met een vernieuwd aanbod, waaronder koolhydraatarme maaltijden. Mijn onderzoeksidee paste helemaal in dat straatje! En ik heb de indruk dat zo’n ziekenhuiskeuken toch wel heel geavanceerd is. Het idee is nu om een aantal dagmenu’s samen te stellen en die in een rotatieschema aan te bieden. Dat maakt het voor de keuken overzichtelijk, en voor de deelnemers niet al te saai. Vooruitkoken, in de vriezer steken en opwarmen op de afdeling waar het onderzoek plaatsvindt. De onderzoekers, waarschijnlijk ikzelf en een onderzoeksassistent, zullen de maaltijden op moeten halen in de keuken en af moeten leveren op de afdeling. Ik weet nog niet hoe ik thuis ga vertellen dat dat waarschijnlijk ook in het weekend moet gebeuren… Dat is van later zorg. Het kan!
Het laatste overleg van deze week was met Eric Ruhe (sorry, weet niet hoe ik een accent egu moet typen in WordPress), een psychiater die enthousiast is voor mijn idee. Eigenlijk was zijn motto: iedereen doet mee. Leg uit aan patienten wat voor onderzoek er gaat lopen en vraag: “Wie doet er eigenlijk niet mee?”. Ook hier natuurlijk weer geen schimmig gedoe, maar gewoon een enthousiaste psychiater die het belangrijk vindt dat er onderzoek gedaan wordt waardoor behandelingen mogelijk beter zouden kunnen werken. Echt, denk ik, dit keer.
Het enthousiasme van mijn collega’s maakt bijna dat ik niet met vakantie wil. Dat ik liever aan mijn nieuwe onderzoek zou werken. Kamperen met de kinderen is ook heel leuk. En met een beetje mazzel heb ik tijd en zin om wat aan mijn receptenblog te werken. En dan begin augustus naar San Francisco voor het Ancestral Health Symposium waar ik een heleboel interessante presentaties ga horen en een afspraak heb met Lynda Frassetto!

2 thoughts on “Overleg

Leave a Reply

