Ancestral Health Symposium

Mijn vakantie is over, maar zo voelt het niet. Ik zit in San Francisco (Berkeley, om precies te zijn) voor het Ancestral Health Symposium. En dat is geen straf. Het weer is aangenaam, zo ongeveer als het nu in Nederland is. De atmosfeer is aangenaam. En het doel van mijn reis is opwindend! Een congres over gezondheid vanuit evolutionair perspectief. Met lezingen over psychische gezondheid, darmflora, bloeddruk, spierzwakte, en nog veel meer super interessante onderwerpen. Van tevoren had ik gedacht na iedere dag een blog te schrijven over een van de lezingen, maar nu ik het programma goed bekijk, realiseer ik me dat ik dan een paar bijzonder interessante onderwerpen mis. Op de eerste dag, donderdag, spreekt Lynda Frassetto, een onderzoekster uit San Francisco die een tweetal interventiestudies heeft gedaan naar het effect van paleolithische voeding op het risico op diabetes en hart- en vaatziekten, dus van die presentatie zal ik verslag doen.
Op de tweede dag, vrijdag, heb ik een probleem. Er zijn vrijdag twee korte lezingen over psychische gezondheid en tegelijkertijd een lezing over spierzwakte. De lezingen over psychische gezondheid wil ik niet missen, omdat mijn nieuwe onderzoekslijn daarover gaat. De lezing over spierzwakte wil ik niet missen, omdat ik denk dat het een belangrijk onderwerp is.
In Nederland hebben relatief weinig mensen overgewicht. De meesten zien het niet hebben van overgewicht als een teken van gezondheid, maar ik twijfel daaraan. Verschillende onderzoekers hebben inderdaad aangetoond dat de gezondheidsrisico’s van overgewicht meevallen zolang iemand fit is. Maar de andere kant? Hoe zit het met de gezondheidsrisico’s van mensen die geen overgewicht hebben, maar ook niet fit zijn? Daarover gaat de lezing van Jamie Scott, die sommigen misschien kennen als That Paleo Guy. Vorig jaar schreef Jamie Scott in een drietal blogs (1, 2, 3) dat we het niet zozeer over vet zouden moeten hebben, maar over spieren, over kracht. That Paleo Guy argumenteert dat mensen met weinig spierkracht, en dan heeft hij het niet alleen over oudjes, maar over alle generaties, een groter gezondheidsrisico lopen dan mensen met overgewicht. Zwakke mensen hebben niet alleen weinig spiermassa, wat op zich al een risicofactor is, maar hebben ook relatief veel onzichtbaar ongezond vet en weinig onderhuids gezond vet. Want vet is niet altijd ongezond, onderhuids vet heeft zo zijn voordelen.
Vet is lang gezien als een passief energiedepot, nu weten we dat vet een actief orgaan is. Een orgaan dat allerlei hormonen produceert en fungeert als buffer voor schadelijke stoffen. Althans, onderhuids vet. Buikvet, wat zeer lange tijd onzichtbaar kan blijven, zou die positieve functies niet hebben. Spieren blijken nu net zo’n belangrijk orgaan te zijn. Lange tijd werd over spieren gedacht als slaven van de hersenen, maar nu blijkt dat ze hormonen produceren waarmee ze onder andere informatie doorgeven aan de lever en de hersenen. Zonder tussenkomst van neuronen. Spieren hebben verder invloed op de botten, op het immuunsysteem en de darmen, waarmee ze zeer belangrijk zijn voor onze (toekomstige) gezondheid, ook onze psychische gezondheid. Het argument “ik ben niet dik, dus ik ben gezond” wordt overtuigend onderuit gehaald in deze drie blogs. Ik kan zijn lezing dus met een gerust hart missen.
Zaterdag ga ik de meest interessante lezing van die dag beschrijven, ik weet nog niet welke. Misschien over migraine of hartslagvariabiliteit of misschien die over borstvoeding of duurzame verandering? Je zult het zien. Morgen eerst een dagje San Francisco. Ook geen straf!

3 thoughts on “Ancestral Health Symposium

Leave a Reply

