Bewegen!

De eerste dat van het Ancestral Health Symposium was super interessant! Ik ga nog niet schrijven over de lezing van Lynda Frassetto, omdat ik vandaag een afspraak met haar heb. Over haar en haar crow-funding dus later meer. Ik zal ook gelijk even doorgeven dat Nederlandse donaties niet goed doorkomen
De meest interessante sessies gingen niet over eten, maar over bewegen, en, hoe saai, over methodologie. Door Richard Feinman, een alleraardigste man die ongeloofwaardige studies ongelooflijk simpel kan onderuithalen
.
De laatste lezing van de dag was van Sarah Ballantyne, bekend als The Paleo Mom, scientist turned stay-at-home-mom, maar niet als huisvrouw! Ze is een ongelooflijk slimme vrouw die aan een leek kan uitleggen waarom niet alleen voeding, maar ook stress, bewegen en slaap van invloed zijn op auto-immuunziekte. En dat in 40 minuten. Dat is echt een gave. En dan het boek dat ze geschreven heeft! Dat is met recht een tekstboek waarin ze heel toegankelijk alles uitlegt over auto-immuunziektes, van onderliggende fysiologie tot behandeling (paleo). Echt op heel toegankelijke manier. En dan is ze ook nog heel aardig en knap. Als ze haar presentatie begint met een foto van 10 jaar geleden, ongelooflijk! Ze is maarliefst 50 kilo afgevallen! Ik ben onder de indruk, zal ik maar zeggen. De take-home-message: met alleen een voedingsinterventie kom je er niet. Zorg dat je goed slaapt, weinig chronische stress ervaart en actief bent.
De boodschap over bewegen komt heel erg overeen met de boodschap van Jamie Scott, over wie ik eerder schreef. Niet te weinig en niet te veel. Vooral geen lange duurinspanningen of extreem zware krachttraining. Have fun! Dat hadden we zeker met de bewegingssessie van Daryl Edwards. Echt super hoe hij zijn bewegingssessies doet. Met recht Primal Play. Sparren in tweetallen door te proberen elkaars bovenbenen aan te tikken zonder zelf aangetikt te worden. Maar stel je nu eens voor dat je je rechter voet bezeerd hebt en je alleen nog op je linkervoet kunt staan. En dat je nu ook een hand bezeerd hebt. En planken, maar dan schuin rechtop, vertrouwend op je partner. Leuk dat we veel in tweetallen moesten werken, want een van die partners bleek een psychiater met twee kinderen in dezelfde leeftijd als die van mij die paleo eten. En kruipen als een beer, op handen en voeten, langzaam, met het achterwerk op dezelfde hoogte als de schouders. En de trap op kruipen zoals een baby dat doet. Als een krab de trap op, buik omhoog, voeten eerst. Probeer die maar eens. Ik garandeer je dat er lol om hebt!
Als iemand zich geroepen voelt om primal play sessies te gaan geven in Assen of Groningen: ik geef me bij deze op!

Leave a Reply

