Ondertussen…

Het wachten is nog altijd op de uitslag van mijn subsidieaanvraag. Ondertussen ben ik begonnen met het schrijven van het protocol dat ik in moet leveren bij de Medisch Ethische Toetsingscommissie, ofwel de METc. Die commissie toetst al het medische onderzoek op ethische aspecten. Is het verantwoord om depressieve patienten alleen groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten te geven? Leidt de normale zorg niet onder de interventie? Heeft alle informatie die we verzamelen voldoende nut voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag? Dat soort dingen. En dan moet je dus alles gepland hebben. Wanneer krijgen patienten de eerste informatiebrief? Oh ja, die informatiebrief, die moet ook klaar! Wanneer nemen we bloed af om te bepalen of iemand mee mag doen? Patienten met een slechte nierfunctie, bijvoorbeeld, kunnen niet meedoen. Wie neemt dat bloed af? Hoeveel bloed hebben we daarvoor nodig? Nemen we dan meteen ook bloed af om beginwaarden van, ja, waarvan eigenlijk allemaal, te bepalen? Welke psychiatrische interviews nemen we af, wanneer en wie doet dat? Hoe zorgen we ervoor dat diegene niet op de hoogte is van het voedingspatroon dat iedere patient toegewezen heeft gekregen. En hoe gaan we dat eigenlijk doen? Oei oei oei, wat een boel eindjes moeten er nog aan elkaar geknoopt worden!

Ondertussen ben ik ook een andere interessante studie aan het opzetten. Ik wil in gewone mensen meten wat paleovoeding doet met hun psychische en lichamelijke klachten. En iedereen heeft wel iets, zo blijkt uit het super interessante project dat mijn collega’s hebben opgezet: Hoe Gek Is Nederland. Ze hebben al van duizenden Nederlanders te horen gekregen welke eigenaardigheden mensen zoal hebben. Via die website mag ik straks gaan onderzoeken wat paleovoeding doet met psychische en lichamelijke klachten! Twee studentes voeding en dietetiek van de Hanzehogeschool ontwikkelen de handleidingen die deelnemers gaan gebruiken om een aantal weken volgens de schijf van vijf te eten en een aantal weken paleovoeding. Dat project krijgt een cross-over design, dat wil zeggen, dat iedere deelnemer beide voedingspatronen gaat volgen, de een eerst paleo, de ander eerst schijf van vijf. Ik hoop daarmee uiteindelijk ook sceptici over te kunnen halen om mee te doen, dat zou pas echt een goede toets zijn van de zin of onzin van oervoeding. Vanmorgen stond ik met de studentes in de keuken van hun opleiding om een aantal recepten voor de paleohandleiding uit te proberen, die ik mocht proeven. Lekker! Ik ben echt heel benieuwd naar hun uiteindelijke product. Ze hebben het heel projectmatig aangepakt, er komen lekkere recepten in, en de vormgeving wordt vast ook mooi! Volgend semester gaan twee andere studenten aan de slag om te bedenken hoe we het beste kunnen meten wat deelnemers eten. Dus, of ze zich aan de opdracht houden. Heb je een idee hoe we dat het beste via internet kunnen doen, laat het weten!

5 thoughts on “Ondertussen…

  1. Esther, idee !
    Fotootjes laten maken van de bordjes eten. Laten opsturen via de internet en erbij schrijven wat er op het bord ligt.
    Is leuk om te doen !
    Want je gaat ook je best doen om er een smakelijk hapje van te maken. Meer aandacht voor eten, is ook nooit weg 😉

    1. Bedankt voor de tip! Ik ben vooral op zoek naar een manier om alle informatie automatisch te verwerken. Hopelijk doen er veel mensen mee. Ik moet er niet aan denken om dat allemaal met de hand te moeten scoren!

      1. Dat kan ik me voorstellen ! Het is al gestandaardiseerd door iedere dag een dagboek invullen. Ze zouden de foto’s misschien als bijlage kunnen meesturen.
        De mooiste foto’s in het rapport ?
        Ik zet ook foto’s van eten op mijn blog. Het meekijken van volgers geeft mij een soort van controlegevoel 😉 En een herinnering, wat was het ook alweer. Want als het op is, is het weg en soms niet meer helemaal terug te halen.

        Hoe dat technisch moet, weet ik niet. Daar weten studenten vast wel meer van 😉

        Ik vind het een leuk onderzoek. Ik zou zo mee willen doen, maar dat cross over design , overstappen naar de schijf van vijf, houdt me, in mijn situatie, tegen.
        Ik ben benieuwd naar de uitslag, Wat doet eten met je moodswings en hoe jezelf voelt in allerlei situaties.
        Ik heb daar zelf wel ideëen over, maar die zijn natuurlijk heel subjectief. Dit onderzoek maakt de N=1en veel meer gestructureerd.
        Mooi hoor…

        Wordt de oproep om mee te doen ook nog op Facebook en Twitter gezet ?

  2. Hallo Esther, heb je wel eens gekeken naar https://cronometer.com/ ? Echt een mooie tool, waarin je per dag precies kunt aangeven hoeveel je van iets hebt gegeten. De site rekent alles automatisch om naar macro- en micro-nutrienenten. Nadeel is dat je zelf moet schatten hoeveel gram je hebt gegeten. Of je moet kiezen voor een FDA-portie, maar of dat overeenkomt met een normale Nederlandse portie? Daarnaast dat alles in het Engels is en dat ze niet elk product kennen – rookworst bijvoorbeeld :-).

    1. @Tije Daar zal ik de studenten zeker eens naar laten kijken! Op zich heb ik niet per se info over macro en micronutrienten nodig, ik wil vooral weten in hoeverre ze zich aan de opdracht houden.

      @mariet Ook ik moet er niet aan denken mee te doen in een cross-over design 😉 Daarom ga ik op zoek naar mensen die nog weinig ervaring hebben met paleovoeding, en naar mensen die er sceptisch over zijn. Voor Facebook en Twitter kan ik jouw hulp tzt goed gebruiken. Helaas duurt het nog een hele tijd voor de studie begint.

Leave a Reply

