Twee gedaan, nog twee te gaan

Vier subsidiedeadlines in drie weken tijd. Dat betekent dat ik me met niet veel andere dingen bezig houd dan het schrijven van subsidieaanvragen. De eerste twee zijn ingediend, de laatste twee moeten nog. Dus ik ga nog even met goede moed in volle vaart vooruit!

Alhoewel, goede moed? Onlangs verscheen een artikel in Plos ONE over het schrijven van subsidies. Met gegevens van bijna 200 onderzoekers rekenden ze uit dat de kans op een subsidie 12% is voor een jonge onderzoeker bij subsidiegevers die 20% van alle aanvragen honoreren. De rest gaat naar onderzoekers die eerder ook al subsidie kregen. Sterker nog, die slagingskans zakt naarmate je het vaker probeert. Bij de vierde poging voor dezelfde subsidie is de slagingskans nog maar 7%. En dan gaan de auteurs van dit stuk ervan uit dat 20% van alle aanvragen gehonoreerd wordt. De realiteit is voor mij een beetje ongunstiger. Van de 28 interne UMCG subsidies die afgelopen september ingediend werden, zijn er 4 gehonoreerd. Dat is een slagingspercentage van 14%. Over krap twee weken heb ik een deadline voor een subsidie waarvoor slagingskansen beneden de 2% liggen. Oei, is het al die moeite wel waard?

Of het de moeite waard was, kun je pas achteraf bepalen. Voorlopig houd ik goede moed en dien ik mijn plan bij zoveel mogelijk subsidiegevers in. Ik ben overtuigd van de kwaliteit en het nut van mijn onderzoeksplan, er zal toch wel ergens een subsidiegever zijn die dat ook ziet?

'It's a foolproof formula for writing grant applications.'

8 thoughts on “Twee gedaan, nog twee te gaan

  1. Het onderzoek gaat er komen. Linksom of rechtsom. Een waarschijnlijk domme vraag die mogelijk wel eens eerder heb gesteld, maar maakt het het onderzoeksinstituut (in dit geval het UMCG, neem ik aan) uit waar het geld vandaan komt? Of heb je groen licht als iets of iemand de zaak financiert?

Leave a Reply

