Wat kost onderzoek?

Naar aanleiding van mijn post over het schrijven van subsidies vroegen meerdere mensen mij hoeveel geld er eigenlijk nodig is voor het uitvoeren van mijn onderzoek. Een vroeg zelfs hoeveel subsidie ik zou willen. Het korte antwoord is veel.

De voornaamste kosten van de meeste onderzoeken zitten in het personeel, zo ook hier. Ik wil 10 depressieve patiënten 4 weken lang volgens de schijf van vijf laten eten en 10 patiënten volgens het paleodieet. Jammer genoeg is het niet haalbaar om die 20 patiënten tegelijk te laten starten en dus 4 weken een kok aan het werk te hebben. De psychiatrische kliniek waar het onderzoek plaats gaat vinden, heeft 18 opnameplaatsen die vrijwel nooit allemaal bezet zijn. Van de, zeg, 15 patiënten die daar opgenomen zijn, komen er hopelijk 12 in aanmerking voor mijn onderzoek, waarvan er 10 ook echt mee willen doen. Maar dan.

De gemiddelde opnameduur is 3 maanden, dus na de eerste 10 patiënten, kunnen de laatste 10 patiënten helemaal verspreid over het jaar meedoen. Dat houdt in, dat je gedurende 44 weken een kok aan het werk hebt (4 weken voor de eerste 10 patiënten, plus nog eens 10×4 weken voor de volgende 10 patiënten). En dat kost ongeveer, schrik niet, 42.000 Euro. Het is niet zo dat deze meneer in de keuken zo’n dik betaalde baan heeft. Helemaal niet. In die 42.000 Euro zitten ook zijn werkgeverslasten en nog een opslag waarvan, kan ik me zo voorstellen, het gebouw en andere faciliteiten bekostigd worden. Die kok krijgt maar een schijntje van dat bedrag op zijn bankrekening. Ik zal hem eens vragen hoeveel precies 😉 De rest van de kosten vallen erg mee. We schatten de extra voedingskosten op 2.800 Euro en de labbepalingen op 5.500 Euro.

Eingenlijk vallen die labbepalingen voor een groot deel al onder ‘wat ik zou willen’. Een paar waardes moet ik echt weten, voordat patiënten mee mogen doen. Dat heeft voornamelijk met nierfunctie te maken. Mensen met een slechte nierfunctie mogen niet teveel kalium eten. Het paleodieet is heel kaliumrijk, en dus mogen patiënten met een slechte nierfunctie niet meedoen. Maak je trouwens geen zorgen over al die kalium, het helpt juist de nieren gezond te houden. De andere labbepalingen betreffen mogelijke werkingsmechanismen, zoals insulineresistentie, systemische ontstekingen, zonuline en rode bloedcel vetzuurprofiel.

En dan kom ik toch echt aan bij mijn wensenlijstje. De oplettende lezer heeft gezien dat deze bedragen bij elkaar bijna 50.000 Euro bedragen, en dat is precies het maximale bedrag dat ik aan kon vragen bij twee van de vier aangeschreven fondsen. Voor twee fondsen is het budget ruimer, en eigenlijk is dat noodzakelijk. Voor de subsidies van 50.000 Euro ga ik ervan uit dat ik voor alle logistiek en dergelijke ondersteund ga worden door studenten. Dat is prima, maar het houdt ook in, dat ik me in dat jaar met niks anders bezig houd dan de interventie. Terwijl in de tussentijd mijn contract afloopt.

Om een onderzoekslijn duurzaam te krijgen, is het dus noodzakelijk dat ik ook financiering vind voor een onderzoeksassistent en/of een post-doc, zeg maar een volledig opgeleide onderzoeker. En dat kost het dubbele van de kok! Met die ondersteuning kan ik een substantieel deel van mijn tijd gebruiken om wetenschappelijke publicaties en nieuwe subsidieaanvragen te schrijven, waarmee ik mijn eigen salaris op de lange termijn moet veiligstellen. En ja, hoeveel subsidie zou je dan willen? Reken maar uit.

geld

6 thoughts on “Wat kost onderzoek?

  1. Vergeleken met een pilot trial voor een geneesmiddel is het echt peanuts wat je nodig hebt. Mismatch onderzoek heeft een fantastische track record. Het ‘slaagt’ bijna altijd (ik weet het, foute uitdrukking, ook negatieve uitkomst is belangrijk). Gezien de associaties tussen voedingsgerelateerde metabole afwijkingen en depressie heeft de onderzoeksinstelling volgens mij een aardige kans om te scoren.

    Ik hoop dat een van de subsidie-verstrekkers de potentie en het belang van dit onderzoek inziet, zodat je het geld op tijd krijgt om dit in het UMCG te kunnen doen. Want je hebt wel een psychiatrische afdeling nodig, lijkt me.

  2. En met die 50.000 euro heb je inderdaad niet je eigen salariskosten meegerekend. Ik heb laatst een subsidie aangevraagd voor 50.000 euro voor een meta-analyse (waar dus niks anders voor nodig is dan een werkplek en veel tijd). In die 50.000 euro zitten de kosten van salaris voor een aio voor 10 maanden en nog wat kleine kosten voor disseminatie. En dan heb ik niet eens een kok nodig! Dus eigenlijk is het niet 50.000 euro wat je nodig hebt, maar minstens het dubbele.

Leave a Reply

