Wetenschapsagenda

Wie betaalt bepaalt, en daarom krijgt u, als belastingbetaler, inspraak in de onderwerpen waarmee wetenschappers zich bezighouden. Die inspraak zou tot stand moeten komen via www.wetenschapsagenda.nl. Iedereen in Nederland kan een vraag indienen, vervolgens worden de vragen gebundeld en beoordeeld door een jury. Makkelijk zat, toch?

Jammer genoeg lijkt het nog niet zo populair om vragen in te dienen. Op 20 april heeft slechts 0,01% van de Nederlandse bevolking een vraag ingediend. Vandaar nu mijn oproep: Dien een vraag in!

Voordat je naar www.wetenschapsagenda.nl gaat, moet je natuurlijk wel bedenken wat voor vraag je in wilt dienen. Niet zomaar iedere vraag wordt meegenomen. Vragen moeten voldoen aan een paar criteria. Vragen moeten

  • uitdagend zijn voor de wetenschap;
  • nog niet beantwoord zijn;
  • kansen bevatten voor wetenschappelijke onderzoeksterreinen waar Nederland sterk in is, of inspireren tot veelbelovende nieuwe onderzoeksrichtingen.

Stel, je bent geïnteresseerd in de relatie tussen voeding en gezondheid. Wat voor vragen kun je dan indienen? Ik zou mijn vraag niet te algemeen formuleren. Voeding is bijvoorbeeld te algemeen, voedingspatroon is al veel specifieker. Dan moet het onderzoek namelijk gaan over het hele pakket aan voedsel dat mensen eten in plaats van enkele voedingsstoffen. Onderzoek naar specifieke voedingsstoffen levert te vaak te weinig op, terwijl onderzoek naar voedingspatronen juist heel vruchtbaar kan zijn!

Goed, onderzoek naar de relatie tussen voedingspatronen en gezondheid. Ook het woord gezondheid kan specifieker. Wil je dat er met name gekeken wordt naar fysieke of psychische gezondheid, of wil je het nog specifieker maken? Ook de doelgroep kun je specificeren. Wil je dat er onderzoek gedaan wordt naar kinderen, ouderen of onder de gehele bevolking, of wil je dat er naar specifieke patiëntengroepen gekeken wordt, of naar gevangenen? Dat kun je allemaal specificeren in je vraag. En dan moet je er nog een vraag van maken.

Ik ben met name geïnteresseerd in het effect dat Westerse voeding heeft op de psychische gezondheid. Vind jij dat ook interessant? Kopieer dan een van onderstaande vragen en dien hem in op www.wetenschapsagenda.nl.

  • Werkt een voedingspatroon dat bestaat uitsluitend bestaat uit groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten beschermend tegen psychische aandoeningen?
  • Kan een zogenoemd paleolithisch voedingspatroon de behandeling van een ernstige psychische aandoening ondersteunen?
  • Kan het paleodieet helpen gedragsproblemen bij kinderen te verminderen?
  • Kan een milde depressie beter behandeld worden met antidepressiva of met een voedingspatroon dat zeer veel breinspecifieke voedingsstoffen bevat?

Je kunt mijn vragen ook aanpassen aan jouw interesses. Knip en plak erop los en dien voor eind april een vraag in!

P.S. Je moet ook een toelichting van maximaal 200 woorden geven. Dit is de toelichting die ik gaf:

Het is belangrijk om onderzoek te doen naar de preventie van psychische aandoeningen, omdat ze een enorme ziektelast opleveren. In Nederland bestaat de top 3 ziektelastveroorzakende aandoeningen voor de leeftijdsgroep 25-44 uitsluitend uit psychische aandoeningen. Wereldwijd is depressie binnenkort te tweede belangrijkste ziektelast veroorzakende aandoeningen.
Gezonde voeding is een interessante kandidaat voor preventie van psychische aandoeningen. Onderzoek naar specifieke voedingsstoffen laat echter vaak kleine effecten zien. We hebben door dat onderzoek wel veel inzicht gekregen in welke voedingsstoffen een positieve invloed en welke voedingsstoffen een negatieve invloed hebben op onze gezondheid. Het is nu tijd om de vertaalslag te maken naar voedingspatronen.
Als we kijken naar psychische aandoeningen, lijkt het aannemelijk dat een zogenoemd paleolithisch voedingspatroon, dat uitsluitend bestaat uit groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten, een preventieve werking zou kunnen hebben op onder andere psychische aandoeningen. Dit voedingspatroon is zeer rijk aan voedingsstoffen die een gunstige werking hebben op de werking van het brein, terwijl dit voedingspatroon juist arm is aan stoffen die een ongunstige werking hebben.

En je moet steekwoorden invullen, bijvoorbeeld: psychiatrie, psychologie, paleodieet, voedingspatroon, preventie, depressie, wat er maar bij je opkomt. En dan nog een heel aantal vragen beantwoorden. Echt makkelijk maakten ze het niet, zet hem op!

Als je je de moeite van het invullen wilt besparen, kun je ook mijn vraag steunen. Ik diende de vraag over preventie in.

14 thoughts on “Wetenschapsagenda

  1. Hmm, als ik op deze:
    “Werkt een voedingspatroon dat bestaat uitsluitend bestaat uit groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten beschermend tegen psychische aandoeningen?” vraag zoek, vind ik de vraag niet terug.

    Ik ga maar eens slapen en het morgen weer proberen.

    1. ALhoewel, niet zo 1 op 1 als jij het hier vraagt. Het is niet zo dat degene wiens vraag het vaakst ondersteund is geld krijgt. Het wordt gebruikt om beleid te formuleren. Dus eigenlijk best wel vaag.

      1. Ja, dat is mijn indruk ook. Terwijl dat onderzoek van jou er gewoon snel moet komen. 50.000 euro is niks voor een industrieel die de ravage die een klinische depressie aanricht van nabij heeft gezien en die inziet dat deze approach logisch en kansrijk is.

  2. Heb de laatste vraag overgenomen:
    Kan een milde depressie beter behandeld worden met antidepressiva of met een voedingspatroon dat zeer veel breinspecifieke voedingsstoffen bevat

    Met als motivatie:
    Ik werk als fysiotherapeut en in onze praktijk krijg ik o.h.a. de patiënten toegewezen met (spanningsgerelateerde) hyperventilatie. Het valt mij op dat vaak nog jonge patiënten langdurig antidepressieva gebruiken. Zelf heb ik grote gezondheidsvoordelen ondervonden na traumatisch hersenletsel van een paleolitisch voedingspatroon. Hoewel ik dat pas twee jaar volg zijn, mijn cognitie, concentratie en herstelvermogen verder verbeterd, terwijl mijn ongeluk al meer dan 10 jaar geleden is. Ik kan mij voorstellen dat een zogenoemd paleolithisch voedingspatroon, dat uitsluitend bestaat uit groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten, een preventieve werking zou kunnen hebben op onder andere psychische aandoeningen. Dit voedingspatroon is zeer rijk aan voedingsstoffen die een gunstige werking hebben op de werking van het brein, terwijl dit voedingspatroon juist arm is aan stoffen die een ongunstige werking hebben. Het zou mooi zijn als deze groep mensen zelf de ‘regie’ kan nemen en niet mogelijk levenslang afhankelijk blijft van dure medicatie.

    Ik hoop je daarmee verder geholpen te hebben…..

  3. Ha, inmiddels heb ik hem wel kunnen vinden. Misschien wordt de site niet real-time geupdate.
    Ik heb 1 van de drie identieke vragen gesteund. Nu maar hopen dat ze er voor kiezen om veel een hoog rendement uit onze belastingcentjes te halen :-s

  4. Reblogged this on Het Paleo Perspectief and commented:
    Er zijn diverse goede redenen om aan te nemen dat klinische depressie voortvloeit uit een mismatch tussen onze oude fysiologie en de moderne voeding. Zo is bij vrijwel alle mensen met depressie sprake van insulineresistentie en hyperinsulinemie bij een normale glucosetolerantie, een toestand die in de jaren ’70 werd omschreven als ‘diabetes in situ’ en die op een koolhydraatbeperkt paleodieet snel blijkt te worden gecorrigeerd. Hierover hoop ik snel een post te plaatsen. Er is ook een link met een niet goed functionerende darmwandbarriere en depressie. Een evolutionair correcte voeding zou dus best eens behoorlijk effectief kunnen zijn als interventie bij vormen van depressie die niet of nauwelijks reageren op medicatie en cognitieve gedragstherapie. Helaas lijken de mensen die bepalen hoe ons onderzoeksgeld wordt besteed niet veel te zien in onderzoek naar het effect van een paleo-interventie op deze invaliderende ziekte. Misschien kun jij verschil maken. Lees deze post van Esther Nederhof en dien een vraag in bij de Wetenschapsagenda. Het kan nog tot eind april. O wacht, dat is morgen. Wellicht brengt jouw vraag de bewakers van de geldpotten op andere gedachten. Overigens is voor haar onderzoek maar 50.000 euro nodig. Peanuts. Dus als er een industrieel is die het even regelt… Dat zou nog beter zijn. Kleine moeite, groot plezier 🙂 .

  5. Jammer, deadline gemist 😛 (ik loop achter met mijn blog-feeds lezen) Had ook nog wel een vraag in willen dienen.
    Ben benieuwd of er wat uit gaat komen!

Leave a Reply

