Over de rol van vitaminen in depressie

Verschillende vitaminen spelen een rol in depressie, althans, dat wordt vaak aangenomen. Mijn vraag is, in hoeverre wetenschappelijk bewijs die stelling ondersteunt. Het antwoord:

Vitaminen zijn organische stoffen die het lichaam niet in voldoende mate zelf kan aanmaken. Je moet ze dus eten. Vitaminen vervullen veel verschillende rollen in het lichaam, waaronder een aantal belangrijke rollen in de hersenen. Vitamine A, B en D lijken de belangrijkste voor de hersenen. Vitamine A speelt een rol in synaptische plasticiteit, zeg maar, het leggen van nieuwe verbindingen tussen zenuwcellen. Daarnaast speelt vitamine A een rol in het beschermen van de zenuwen. Vitamine B zijn er in veel verschillende soorten en maten. Zij spelen een rol in het glucosemetabolisme, het aanmaken van andere stoffen die belangrijk zijn voor de hersenen, zoals tryptofaan. De B-vitaminen spelen een rol in het maken van DNA en RNA, dus onze genen en de kopietjes daarvan die nodig zijn om genetische informatie te kunnen lezen, en de B-vitaminen spelen een rol in het vetmetabolisme in de hersenen. Daarmee zijn de B-vitaminen belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel, voor leren en voor cognitie. Vitamine D speelt een rol in het beschermen van neuronen en in het vervoer van glucose, waarmee het de structuur en de functie van de hersenen beïnvloedt.

Leuke opsomming, maar wat heeft dat met depressie te maken? Verschillende onderzoekers bekeken of niveaus van voornamelijk vitamine B12 en vitamine D in het bloed anders waren in depressieve mensen dan in niet-depressieve mensen. Vooral het bewijs voor vitamine B12 is sterk. Verschillende onderzoekers lieten zien dat depressieve mensen een lagere, zoals ze dat dan noemen, vitamine B12 status hadden dan niet-depressieve mensen. Resultaten voor onderzoek naar vitamine D in relatie tot depressie is netjes opgesomd in dit paper. Als de resultaten van 10 verschillende onderzoeken naast elkaar gezet worden, lijkt het erop, dat depressieve mensen een iets lagere vitamine D status hebben dan niet-depressieve mensen. Verder wijzen de resultaten van 3 verschillende studies erop dat mensen met een lage vitamine D status een hoger risico hebben om later depressief te worden.

Er zijn heel veel verschillende mogelijke oorzaken voor een lage vitaminestatus. Een dieet dat niet voorziet in de nodige vitaminen kan één zo’n oorzaak zijn. Helaas is dat niet vaak onderzocht. Ik vond één onderzoek waarin 97 depressieve mensen gedurende 3 dagen een voedingsdagboek bijhield. (Een aantal van jullie weet wat hoe dat is. Niet gemakkelijk, toch? Berthe en Margriet schrijven binnenkort een post over de resultaten van hun onderzoek.) Daaruit bleek dat depressieve mensen inderdaad minder vitamine B1, B2, B6, B9 (folate), B12 en D binnen kregen via hun voeding dan de gemiddelde Canadees. Dat gold trouwens niet voor vitamine B3, en C. Dus?

Dus meer vitaminen eten om depressie te voorkomen of misschien om beter te hersellen van een depressie? Misschien. Voor zover ik weet, is dat nog nooit onderzocht. Er is wel onderzoek gedaan naar het effect van voedingssupplementen. Helaas met teleurstellende resultaten. Uit een meta-analyse van 6 verschillende onderzoeken blijkt dat depressies niet sneller overgaan met vitamine D supplementen dan zonder. Ook foliumzuur en vitamine B12 supplementen zijn niet zonder meer effectief, blijkt uit een meta-analyse van 11 onderzoeken, al zouden ze misschien op de lange termijn wel kunnen helpen om nieuwe depressies te voorkomen. Zelfs multivitaminesupplementen helpen niet  om het aantal depressieve symptomen te verminderen, in ieder geval niet in de algemene bevolking. Een enkel onderzoek wees uit dat multivitaminesupplementen misschien wel een post-natale depressie kunnen helpen voorkomen.

Al met al best een complexe zaak. Vitaminestatus is lager in depressieve mensen dan in niet-depressieve mensen, maar het helpt niet om supplementen te geven. Is hier misschien hetzelfde aan de hand als met de omega-3 supplementen?

Advertisements

One thought on “Over de rol van vitaminen in depressie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s