Kun je negatieve gevolgen van stress tegengaan met voeding?

Gister helemaal vergeten een foto te maken van de extraatjes die bij de koffie geserveerd werden op de Dutch Neuroscience Meeting in Lunteren. Gelukkig stonden vanochtend voor de eerste lezing, dus direct na het ontbijt, de eerste versnaperingen alweer klaar.

Lekkersbijdekoffie_DNM

Gisteravond op de Dutch Neuroscience Meeting nog twee hele interessante dingen gehoord en gezien. Over de lezing van Frank Miedema over de Science in Transition beweging zal ik later schrijven, omdat ik daarover nog het een en ander uit wil zoeken. Nu schrijf ik over de poster van Eva Naninck.
Eva is een collega promovenda van Kit-Yi Yam bij Aniko Korosi. Over Kits onderzoek schreef ik gisteren. Kit onderzoekt of een dieet met een hogere verhouding omega-3:omega-6 vetzuren de negatieve effecten van stress in de vroege kindertijd kan tegengaan. Eva onderzoekt of een dieet met meer methyldonoren zo’n zelfde effect kan hebben. Dat doet ze, net als Kit, in muizen.
Methyldonoren zijn voedingsstoffen die methylgroepen leveren. Methylgroepen zijn belangrijk voor allerlei processen in het lichaam, onder andere voor epigenetica. Epigenetica verwijst naar codes die op ons DNA geschreven zijn, waardoor bepaalde eiwitten wel gemaakt worden en andere juist niet. Foliumzuur en vitamine B12 zijn voorbeelden van methyldonoren.
Eva gebruikt hetzelfde stressmodel als Kit waarbij ze muizenmoeders met jonge baby’s weinig nestmateriaal geeft, waardoor de muizenmoeders niet goed voor haar muizenbaby’s zorgt. Die baby’s ervaren stress, waardoor ze als volwassen muis minder goed kunnen leren. Eva gaf een deel van die muizenmoeders een dieet met extra foliumzuur en vitamine B12 en andere stoffen waar methylgroepen in zitten om te kijken of dat de negatieve effecten van stress voor de baby’s teniet kan doen.
Haar resultaten wezen uit dat die effecten inderdaad deels teniet gedaan kunnen worden door de moeder, naast weinig nestmateriaal, een dieet te geven met extra methyldonoren. Ze vond dat de muizen wiens moeder weinig nestmateriaal in combinatie met extra methyldonoren kreeg even goed waren in het herkennen van voorwerpen als muizen wiens moeder voldoende nestmateriaal kreeg. Voeding met extra methyldonoren deed het effect van stress op ruimtelijk inzicht niet teniet. Al weet ik niet of ik het helemaal met die conclusie eens ben.
Eva liet de volwassen geworden muisjes die als baby dus onder stressvolle omstandigheden opgroeiden of niet en al dan niet via de moedermelk extra methyldonoren kregen, dus foliumzuur en vitamine B12 enzo, zwemmen in een bad met een onderwatervlonder. De muizen die onderstressvolle omstandigheden opgroeiden én extra methyldonoren kregen, leerden sneller waar ze de vlonder konden vinden dan de muizen die wel stress hadden gehad maar geen extra methyldonoren. Verbeterd ruimtelijk inzicht, is dan de conclusie.
Eva zag geen verschil in gedrag wanneer de onderwatervlonder weggehaald werd. Alle muizen die waren opgegroeid onder stressvolle omstandigheden bleven rondzwemmen op zoek naar de vlonder. Muizen die niet onder stressvolle omstandigheden waren opgegroeid bleven daarentegen steeds zoeken op de plek waar de vlonder eerder had gelegen. Hoe kun je dit resultaat het beste interpreteren? Hebben de gestreste muizen minder goed onthouden waar de vlonder lag, of trekken ze heel snel de conclusie dat de vlonder er blijkbaar niet meer ligt en zoeken ze daarom verder? In het eerste geval spreek je van een negatief effect door stress, in het tweede geval van een positief effect door stress. Zeg het maar. Evas interpretatie komt overeen met een negatief effect, ik ben eerder geneigd dit gedrag te zien als een aanpassing. In ieder geval maakte het voor dit effect niet uit of ze extra methylgroepen hadden gekregen of niet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s