En weer één

Weer een studie die laat zien dat het paleodieet beter cholesterolverlagend werkt ten opzichte van gangbare voedingsadviezen.

Dit keer werd de studie uitgevoerd in de Verenigde Staten. 10 mannen en 10 vrouwen volgden gedurende 4 maanden het voedingsadvies van de Amerikaanse Hartstichting. In dat voedingspatroon wordt de nadruk gelegd op groente en fruit, op volkorengranen, en weinig zout en toegevoegde suiker. De Amerikaanse Hartstichting adviseert om twee keer per week vis te eten, minder dan 7% van de energie uit verzadigd vet te halen en maximaal 1% uit transvetten. Geen ongezond voedingspatroon, toch?

Inderdaad, deelnemers vielen af. Mannen gemiddeld 3,3 kilo, vrouwen gemiddeld 0,5 kilo. Daarnaast was er een significante afname van zowel het ‘slechte’ LDL cholesterol als de totale hoeveelheid cholesterol. Prima toch?

Het is hier een beetje de vraag of statistisch significant ook klinisch relevant is. Die twee worden vaak door elkaar gehaald. Statistisch significant betekent zoiets als dat we met 95% zekerheid kunnen zeggen dat de waarde na het Hartstichtingsdieet niet hetzelfde is als daarvoor. Maar ja, als totaal cholesterol afneemt van 6,1 naar 5,9 mmol/l en LDL cholesterol van 4,0 naar 3,9 mmol/l hebben we dan redenen tot juichen? Ben je dan écht gezonder geworden? Ofwel, is het klinisch relevant?

Na die 4 maanden Hartstichtingsdieet volgden de onderzoeksdeelnemers 4 maanden het paleodieet. Niks geen gedoe met maximale percentages uit bepaalde soorten vetten. Het advies was simpel: eet groente, fruit, mager vlees, vis, eieren en noten en laat granen, peulvruchten en melk staan. Ohja, niet meer dan 100 ml wijn per dag (ik neem aan dat het advies luidde om van alle andere alcoholische dranken af te blijven, dit staat niet specifiek in het artikel), en niet meer dan 30 gram gedroogd fruit per dag. Anders dan dat waren er geen limieten. Onderzoeksdeelnemers haalden dan ook rustig 40% van hun energie uit vet, tegen 23% tijdens het Hartstichtingsdieet. En ze haalden 23% van hun energie uit koolhydraten, tegen 60% tijdens het Hartstichtingsdieet.

De resultaten zijn spectaculair! Mannen raakten nog eens 10,4 kilo extra kwijt, vrouwen 8,1. Ook de cholesterolwaardes verbeterden drastisch tijdens het Paleodieet. Total cholesterol nam 1,2 mmol/l af ten opzichte van het Hartstichtingsdieet, LDL cholesterol 1,4 mmol/l. Het ‘goede’ HDL cholesterol nam toe tijdens het Paleodieet, ook ten opzichte van de start van het onderzoek, nadat het tijdens het Hartstichtingsdieet was afgenomen. Met dit soort getallen is statistisch significant ineens niet meer zo interessant, dit is ontzettend klinisch relevant! (En ook statistisch significant, voor wie het zeker wil weten).

De onderzoekers vermelden nog wel, dat de veranderingen in cholesterol niet samenhingen met gewichtsverlies. Het was dus niet zo, dat de deelnemers die meer gewicht verloren ook per se een gunstiger verandering van hun cholesterol hadden. Dat komt overeen met eerdere studies, waarin cholesterolwaardes verbeterden, terwijl de onderzoekers er voor probeerden te zorgen dat deelnemers niet afvielen. In één zo’n studie werden zelfs de percentages energie uit koolhydraten, vetten en eiwitten gelijk gehouden. En tóch verbeterde het cholesterol!

Advertisements

3 thoughts on “En weer één

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s