Vier keer niks

Dit voorjaar diende ik vier keer een subsidieaanvraag in voor mijn onderzoek naar het effect van het paleodieet op depressie. Gister kreeg ik de vierde afwijzingsbrief binnen.

Depressie is een enorm probleem in deze wereld. Depressie stevent af op de tweede plek in de lijst van ziektelastveroorzakende aandoeningen. Wereldwijd. In het Westen staat depressie binnenkort op de eerste plek. Echt een enorm probleem. Tegelijkertijd is de effectiviteit van behandelingen ondermaats. Slechts 60% van patiënten met een eerste depressie reageert goed op medicijnen, antidepressiva. Van de mensen bij wie dat eerste antidepressivum niet werkte, werkt bij de helft het tweede antidepressivum ook niet. Bij het derde antidepressivum is dat nog minder. We moeten dus écht iets doen.

Ik wil daaraan bijdragen door te onderzoeken of depressieve patiënten baat hebben bij gezonde voeding. Dat is lastig onderzoek. Depressie kenmerkt zich door een gebrek aan motivatie. Ga dan maar eens een leefstijlverandering doorvoeren. Om die reden wil ik mijn onderzoek eerst doen bij patiënten die opgenomen zijn voor hun depressie. Patiënten krijgen hun eten in het psychiatrisch ziekenhuis. Tijdens het onderzoek verandert daar niks aan, behalve hetgeen op hun bord ligt. Bij de helft van de patiënten die meedoen aan het onderzoek zal dat volgens de schijf van vijf zijn, bij de andere helft paleo, dus groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten, maar geen granen, melk, zaadolie, aardappels en peulvruchten en geen toegevoegde suiker en zout. Ik ben ervan overtuigd dat het paleodieet beter is voor de hersenen dan de schijf van vijf, onder andere omdat de verhouding omega-6 : omega-3 vetzuren gunstiger is, omdat het glutenvrij is, er meer vitaminen en mineralen in zitten, maaltijden verzadigender zijn, wat een lagere energieinname en daarmee een betere glucoseregulatie tot gevolg heeft. En dat is geen complete lijst. Wat ik wil onderzoeken, is of depressieve patiënten met paleo hersenvoer beter reageren op hun behandeling.

Eén van de psychiaters in het UMCG, dr. Eric Ruhé, heeft vanaf moment 1 zijn medewerking toegezegd. Het UMCG doet dus mee. Het UMCG heeft 18 opnameplaatsen op de afdeling waar depressieve patiënten opgenomen kunnen worden. Die zijn gelukkig meestal niet allemaal bezet en niet iedereen die daar is opgenomen kan of wil meedoen aan mijn onderzoek. Onze inschatting is, dat we in eerste instantie 8 patiënten zullen kunnen vinden die mee mogen en willen doen. Als de helft van alle patiënten die daarna opgenomen worden ook mee kan en wil doen, kom ik in een jaar ongeveer op 20 patiënten. Dat is een kleine groep om onderzoek mee te doen, terecht één van de redenen om mijn onderzoeksaanvraag af te wijzen.

Een andere reden was dat dit onderzoek te duur is. Ik ben het ermee eens dat deze studie best duur is. Alhoewel, als je het vergelijkt met medicijnonderzoek met een vergelijkbaar aantal deelnemers, valt het reuze mee. Dé reden dat dit onderzoek duur is, heeft te maken met het aantal opnames in het UMCG. Om 20 patiënten in het UMCG mee te laten doen, moet ik een jaar lang een kok aan het werk zetten. Vaak voor maar 1 patiënt tegelijk. Niet erg efficiënt. Gelukkig kreeg ik een tip van één van de lezers van dit blog. Die tip kwam erop neer te zoeken naar andere psychiatrische ziekenhuizen waar ik tegelijkertijd patiënten zou kunnen includeren. Geniaal! (En wat dom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had)

De afgelopen tijd ben ik daarom in gesprek gegaan met een psychiater van een andere GGZ instelling. Hij is ook heel enthousiast, en heeft mij uitgenodigd om een presentatie te geven tijdens een werkbespreking. En ook daar was men enthousiast. Helaas was het hoofd van het psychiatrisch ziekenhuis van die instelling niet aanwezig. Hun deelname is dus nog niet rond. Ik heb wel goede hoop dat het zal lukken. En dat zou heel wat betekenen voor de begroting. Dat kan betekenen dat ik in veel kortere tijd 20 patiënten kan includeren en het onderzoek dus uit kan voeren met minder geld, of dat ik in een jaar misschien wel 50 patiënten kan includeren en dus een groter onderzoek uit kan voeren voor hetzelfde geld.

Alleen dat geld, hè? Het lijkt er sterk op dat de klassieke financiers van wetenschappelijk onderzoek hun vingers er niet aan willen branden. Te duur was namelijk niet het enige argument. Er stonden ook andere argumenten in de afwijzingsbrieven, die toch vooral het gevoel geven dat ze het niet zien zitten. En ja, er worden heel veel aanvragen ingediend, het merendeel van de aanvragen wordt dus per definitie afgewezen.
Wel een beetje . . . dat mijn aanvraag daar steeds bij zit. Ik ben overtuigd van de kracht van onbewerkte voeding die past bij de genetische achtergrond van de mens, ofwel het paleodieet. Ik moet en ik zal daarom dit onderzoek uitvoeren. Mijn conclusie is nu dat als het op de klassieke manier niet gefinancierd wordt, ik het op een andere manier moet financieren. Maar hoe?

11 thoughts on “Vier keer niks

  1. Alle beetjes helpen, als iedereen bijdraagt….misschien tijdens de AHC nog eens onder de aandacht brengen.En moet het een professionele kok zijn, die in die instelling kookt? Met een groep gemotiveerde vrijwilligers kan het ook…? Te ver weg voor mij, maar ik zou bv best om toerbeurt willen koken, voor zo’n 20 man zou moeten kunnen. En zo heb je misschien paleoten, die in de buurt wonen, die dat willen doen “voor de goede zaak”.

    Je zegt : ik moet en zal dit onderzoek uitvoeren : ik heb bewondering voor je moed, Go for it!!!!!!!!!!!

    1. Het eten wordt klaargemaakt door het personeel in de centrale keuken van het UMCG. Voor een studie met een andere opzet zou het een goed idee kunnen zijn om met vrijwilligers te werken. Wie weet!

  2. Te duur?!! Ja, het is veel geld (voor de gewone sterveling), maar zaken en arbeid kosten eenmaal geld. Goeie vraag idd: Hoe krijg je het geld bij elkaar? Helaas ligt daar niet mijn expertise en heb ik geen geldboom in de tuin. Maar als je en actie op touw zet, zal ik heel mijn netwerk op de hoogte brengen en enthousiasmeren. Succes!

  3. Dag Esther, Jammer dat je geen financiële steun krijgt voor je onderzoeksproject onder psychiatrische patiënten. Ik opper je een idee dat wellicht wel kans van leven heeft. Al een aantal keren heb ik bericht gekregen van moeders van dubbel gehandicapte kinderen. Het zijn vrouwen die zelf met LCHF afgevallen zijn en die dan heel slim bedenken dat deze LCHF voeding ook weleens voordeel zou op kunnen leveren bij hun gehandicapte kind. En dus ook hun kind koolhydraatbeperkte voeding gaf. En met lichamelijk en geestelijk succes! Een moeder schreef dat ze vooral merkte dat haar kind vrolijker was en energieker. En dat ze overdag veel minder hoefde te slapen.Ook stoelgangproblemen verbeteren. Onderzoek bij dubbel-gehandicapte kinderenIk denk dat het een prima kans is om bij een zorginstelling zoals ‘s Heerenloo http://www.sheerenloo.nl/ op een afdeling met dubbel-gehandicapte kinderen een paleo/LCHF-onderzoek te doen. Deze kinderen moeten altijd ‘gevoerd’ worden dus kans op het sabotteren van het onderzoek is er niet vanuit het kind zelf. En alles is controleerbaar en observeerbaar. Tevens is er meestal wel een keuken aangesloten bij de instelling, dus een extra kok hoef je ook niet aan te stellen. De koks in deze instellingen zijn allemaal dieetkoks en zijn gewend om ‘eten op maat’ te maken. Een LCHF-voeding kan er dan ook nog wel bij 😉 Goed idee?Wat vind je er van?

    Met vriendelijke groet,Yvonne Lemmersdiëtiste, auteur – Grip op Koolhydraten*** Nieuw: Grip op Koolhydraten-App *** Grip op Koolhydraten: Website Nieuws Forum Webshop Twitter FB pagina Facebook Linkedin GOK-app

    Date: Wed, 8 Jul 2015 05:53:50 +0000 To: yvonnelemmers@hotmail.com

    1. Interessant idee! Misschien zitten er vergelijkbare klinieken in Friesland waar ik mee zou kunnen samenwerken vanuit mijn lectoraat bij Van Hall Larenstein? Daarover later meer…

  4. Hoi Esther, even off-topic maar toch ook weer niet, ik ben de laatste tijd ontzettend veel aan het lezen over de effecten van vasten op de gezondheid. Tot mijn stomme verbazing blijkt het totale vasten (dus geen voedsel, geen water) in Rusland een effectieve behandelmethode te zijn voor de meest uiteenlopende ziekten, ook mentale. Met totale genezing als gevolg. Een duidelijker verband tussen voeding en ziekte vind je waarschijnlijk niet! Je hebt hier waarschijnlijk helemaal geen tijd voor, maar voor het geval je dit niet wist, dacht ik dat het wellicht toch interessant was om even door te geven (voor meer directe informatie zou je bijv. de site van dr. Filonov door de computervertaler kunnen halen – http://www.filonov.net).

Leave a Reply

