Onderzoek naar paleodieet mag van start!

De Medisch Ethische Toetsingscommissie heeft goedkeuring gegeven aan een onderzoek naar het paleodieet!

Voorafgaand aan al het onderzoek waarbij je mensen iets laat doen dat ze anders niet zouden doen, moet je toestemming vragen aan de Medisch Ethische Toetsingscommissie, ofwel METc. Deze commissie bekijkt of het onderzoek dat je wilt doen ethisch verantwoord is. Hun oordeel over mijn onderzoeksprotocol was positief, dus mag het van start!

Het ingediende protocol gaat niet over het onderzoek waar ik eerder over schreef. Dit protocol gaat over onderzoek onder de normale bevolking, jij en ik, zeg maar. Ik wil weten of er een verschil is in lichamelijke en psychische klachten tussen de schijf van vijf en het paleodieet. Het liefst zou ik daarvoor gebruik maken van crowd-sourcing, bij coach.me noemen ze dat ‘citizen science’. Zij deden een project waarbij ze een heel aantal verschillende diëten vergeleken met een aantal nep-interventies, ofwel controlecondities. Meer dan 15.000 mensen schreven zich al in voor dit onderzoek. Daar moet wel bij gezegd worden, dat een groot deel daarvan niet eens de eerste vragenlijst invulde. 16%, dus ongeveer 2400 mensen, maakte de studie af.

Er is een aantal verschillen tussen het onderzoek van coach.me en het onderzoek dat ik wil doen. Ten eerste wil ik zogenaamd cross-over onderzoek doen. Bij cross-over onderzoek volgt iedere deelnemer twee interventies. Bijvoorbeeld eerst het paleodieet en dan de schijf van vijf of andersom. Het voordeel daarvan is dat iedereen zijn eigen controlegegevens aanlevert. Je kunt uitrekenen wat het effect is van het ene voedingspatroon ten opzichte van het andere voedingspatroon zonder verstoring door andere factoren als het aantal rokers, het aantal vrouwen, het aantal mensen met diabetes. Zodra iedereen aan één interventie meedoet, zoals in het onderzoek van coach.me, kunnen dat soort factoren zorgen voor vertekening van de resultaten.

Een ander verschil is dat ik onderzoek wil doen naar het effect op lichamelijke en psychische klachten. Bij coach.me keken ze alleen naar gewicht. Althans, ze schreven alleen over gewicht, ze hebben ook gegevens verzameld over geluk en energie, maar daar schrijven ze niks over. Hopelijk kan ik die data te pakken krijgen! Ze schrijven namelijk dat ze de data openbaar willen maken, maar hoe is mij tot nu toe onduidelijk.

Goed, lichamelijke en psychische klachten. Waar het mij om gaat is het mogelijke preventieve effect op welvaartsziekten van een gezond voedingspatroon. Mensen gaan naar de dokter zodra ze klachten hebben, waar ze last van hebben. Klachten die het moeilijk maken om dagelijkse bezigheden goed te doen. Je kunt dan aan van alles denken, buikpijn, hoofpijn, vermoeidheid, somberheid, een piep in je oor, noem maar op. Maar liefst 90% van de bevolking ervaart regelmatig lichamelijke klachten. Dat zijn natuurlijk niet altijd klachten waar mensen last van hebben in de zin dat ze erdoor belemmerd worden in hun dagelijks functioneren, maar het zijn wel klachten. En als het aantal klachten afneemt door een gezond voedingspatroon, is dat een sterke aanwijzing voor mogelijke preventieve effecten op welvaartsziekten.

Voordat ik mijn crowd-sourcing onderzoek op ga zetten, ga ik eerst een haalbaarheidsonderzoek doen. Daar heeft de METc nu toestemming voor gegeven. De belangrijkste vragen van dit haalbaarheidsonderzoek zijn:

  • Hoe lang duurt het om 35 mensen te vinden die bereid zijn om 4 weken het paleodieet te volgen en 4 weken de schijf van vijf?
  • In hoeverre houden die deelnemers zich aan de handleidingen voor beide voedingspatronen?
  • Hoeveel deelnemers maken de studie daadwerkelijk af? (Hopelijk zijn dat er meer dan de 16% van coach.me)
  • Hoe representatief zijn de deelnemers voor de Nederlandse bevolking?

De antwoorden op deze vragen heb ik nodig om later een goed protocol te kunnen schrijven voor het crowd-sourcing onderzoek.  Het zijn natuurlijk niet de meest interessante vragen. De meest interessante vraag is natuurlijk hoe groot het effect is op lichamelijke en psychische klachten. Het voorzichtige antwoord op die vraag kan ik gebruiken om mogelijke subsidiegevers te overtuigen van het nut van verder onderzoek.

Het onderzoek gaat nog niet meteen van start. Zodra ik meer nieuws heb, hoor je het!

13 thoughts on “Onderzoek naar paleodieet mag van start!

  1. fijn, esther, dat je onderzoek van start mag! ik vroeg me alleen af: is 4 weken niet te kort? ik begrijp dat het minder goed haalbaar is als het langer duurt, maar juist als mensen overstappen van schijf v 5 naar paleo, ervaren ze vaak de eerste 2-4 weken nogal wat klachten omdat het lichaam zich meer op vet als brandstof moet gaan richten, toch? althans, dat merk ik in mijn praktijk. en het zou zoooo zonde zijn als deze omschakel-problemen straks een vertekend beeld geven mbt het paleo-leven.
    hoe denk jij daarover?

    1. Hoi Birgit,

      Bedankt voor je vraag. Heel relevant!
      Ik heb een aantal overwegingen om voor vier weken te kiezen. De eerste is inderdaad haalbaarheid. Je kunt ook 3 maanden doen, zoals Lindeberg en Johnsson deden. Dan wordt het wel heel veel moeilijker om deelnemers te vinden. Vier weken lijkt lang genoeg als ik kijk naar de resultaten van Boers en Frassetto, die twee en drie weken deden met goede resultaten op allerlei bloedwaardes. Bovendien duren masterprojecten een half jaar. De hulp van een masterstudent is bepaald niet onbelangrijk! En dan hebben we de vrouwelijke cyclus. Eén van de commentaren die je zou kunnen krijgen, is dat er een verschil zou kunnen zijn in klachten doordat vrouwen in een andere fase van hun cyclus zaten, als je bijvoorbeeld voor 6 weken zou kiezen. En al met al is het een haalbaarheidsstudie. Mocht het toch niet handig blijken, doen we het in het uiteindelijke onderzoek gewoon anders.

  2. Gefeliciteerd met deze stap! Ik vroeg me af hoe je gaat waarborgen dat mensen ook echt Paleo / schijf van vijf gaan eten. Met menuplannen en maaltijdboxen? En wat als de groep die eerst Paleo doet en daar de voordelen van ervaart, daarna niet meer naar de schijf van vijf wil?

    1. Waarborgen dat mensen zich aan de handleiding houden? Dat is onmogelijk. Het enige dat ik kan doen is nagaan in hoeverre ze zich eraan gehouden hebben. Dat is een van de onderzoeksvragen van deze haalbaarheidsstudie.
      En die overstap, ja, daar ben ik ook een beetje bang voor. Ook daarom doe ik eerst een haalbaarheidsstudie. Aan de andere kant, de resultaten van dat gave project van coach.me laten geen verschil zien in gewichtsverlies tussen het DASH dieet (de Amerikaanse schijf van vijf) en het paleodieet. Vanuit dat oogpunt lijkt cross-over onderzoek haalbaar onder de normale bevolking. Toegegeven, er zit bij mij geen haar op mijn hoofd die eraan denkt volgens de schijf van vijf te gaan eten. Al sluit ik niet uit dat ik daar na de eerste vier weken paleo anders over dacht. Toen had ik nog niet zo goed door welke voedingsstoffen welke klachten veroorzaakten. En eerlijk gezegd leer ik ook na twee-en-een-half jaar paleo iedere keer weer meer over mijzelf.

  3. Ja, Esther, daarin ga ik met je mee. Hoe langer je vlg de paleoprincipes eet hoe meer je contact krijgt met je lichaam en hoe je reageert op diverse zaken. succes met het onderzoek, top dat het toch van start gaat. En wie weet wat er nog op gaat volgen. Succes en ik volg je zeker!!

  4. Dag mevrouw Esther Nederhof,

    Ik vind het leuk om mee te doen met het onderzoek.

    Ik eet nu al anders, geen paleo, maar ben nog steeds aan het zoeken hoe ik op de beste manier kan eten. Wij eten veel groenten, veel rauwkost, dagelijks vis. Per week; 5x vis op brood, 2x vis ‘s avonds, geen vlees, wel eieren. Meestal voor mij YAM-brood, af en toe biologisch volkorenbrood. Man eet meestal biologisch volkorenbrood, 3x per week vlees. Op zaterdag vaak noten. Geen aardappels, maar gemiddeld per week; 1x rijst, 1x boekweitnoedels, 1x pompoen, 1x linzen, 1x erwtjes, 1x tuinbonen of kikkererwten(puree), 1x deeg van boekweitmeel met kikkererwtenmeel of amandelmeel in de vorm van pannekoeken of pizza of restjes van andere maaltijden(zaterdageten) ‘s Morgens warme havermoutpap met vruchten en gemalen lijnzaad en gemalen noten met hazelnoot- of amandelmelk. Voor het onderzoek 4 weken als iedereen eten is voor mij een experiment.

    Waarom niet eerst het schijf van vijf dieet, om flink beroerd te worden, en daarna het paleodieet om weer op te knappen? Lijkt mij logischer. Met vriendelijke groet, en veel succes, Elly Jansen van Veen

    1. Bedankt voor je reactie. Je hoort via dit blog wanneer en hoe je kunt aanmelden.
      De volgorde van de voedingspatronen wordt random toegewezen. De een krijgt de opdracht eerst 4 weken volgens de schijf van vijf te eten, de ander eerst paleo. Je weet vantevoren viet welke opdracht je krijgt.

  5. Hahaha, dat gaat idd moeilijk worden; je krijgt mij geen maand meer aan ‘de schijf van vijf’ na twee jaar LC en nu ook nog twee jaar Paleo…. 😉
    Denk dat die mensen na maandje Paleo ook niet meer terug willen naar hun gebruikelijke vermoeidheid, allergie, gewrichtspijntjes, mindfog, opgeblazen buik en reflux….. en noem er nog maar een paar ….

    Wel blij voor je toestemming. Succes!!!

  6. Hoi Esther,

    Mooi dat het mag zeg! Ik wil graag meedoen, beide armen zijn natuurlijk prima. Ik hoor het wel via het blog 🙂

Leave a Reply

