Paleodieet op NU.nl

“Paleodieet gezond bij voorstadium diabetes” aldus nu.nl. Het artikel gaat over de gisteren gepubliceerde meta-analyse. Vier onderzoekers, onder wie de Nederlanders Esther van Zuuren en Hanno Pijl, vatten de resultaten van alle tot nu toe gepubliceerde randomized controlled trials naar effecten van het Paleodieet op aspecten van het metabool syndroom samen. Hun conclusie: het Paleodieet heeft een gunstiger effect op zo ongeveer alle aspecten van het metabool syndroom dan andere dieëten.

Is dat nieuws? Voor mij niet. Ik ken de onderzoeken die gedaan zijn naar het effect van het Paleodieet. De resultaten van al die onderzoeken zijn positief. Unaniem positief. Dat kom je niet vaak tegen in de wetenschappelijke literatuur. Over de resultaten van twee van die onderzoeken schreef ik eerder.

Waarom is het dan toch nieuws? Het is nieuws, omdat de gisteren gepubliceerde samenvatting die unaniem positieve effecten kwantificeert. Door een standaard methode te volgen kunnen onderzoekers een cijfer toekennen aan het gemiddelde effect dat in verschillende onderzoeken gevonden werd. En gemiddelden maken meer indruk dan individuele cijfers.

Het Paleodieet heeft een gunstiger effect dan andere diëten op

  • buikomvang
  • gewicht
  • triglycerides
  • HDL-cholesterol
  • totaal cholesterol
  • systolische bloeddruk
  • diastolische bloeddruk
  • nuchtere bloedsuiker
  • nuchtere insuline
  • ontstekingswaardes (C-reactive protein ofwel CRP)

Verder concluderen de auteurs dat het Paleodieet geen bijwerkingen heeft. Ze concluderen dat alles met een zekerheid van 3 op een schaal van 4. Best wel zeker dus.

Zo, en dat staat nu officieel in de boeken.

P.S. Esther van Zuuren en Hanno Pijl lichten hun meta-analyse toe op het Ancestral Health Symposium dat op zaterdag 26 september 2015 gehouden wordt in Groningen.

4 thoughts on “Paleodieet op NU.nl

  1. Beste Esther, ik eet al geruime tijd overwegend paleo. Nu was ik benieuwd wat de aanbevelingen zijn qua verhoudingen eiwit-kh-vet. En weet je dat ik nergens daar een duidelijk antwoord op vind? Ik wilde voor mezelf eens uitzoeken hoe en wat ik nu binnen krijg en wat de verhoudingen zijn die ik nu eet. Maar wat zijn de gewenste verhoudingen? Iemand als Remko Kuiper noemt bijvoorbeeld totaal andere cijfers dan Melchior Meijer.
    Wat is jouw mening hierover? Ik vraag het omdat jouw onderzoek van start gaat en je dus aan de proefpersonen een bepaalde verhouding gaat geven, daar ben ik benieuwd naar.

Leave a Reply

