Lector Gezonde Voeding

Een paar weken geleden ben ik begonnen als lector gezonde en duurzame voeding en welvaartsziekten aan de hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Het is hartstikke leuk!

Vlak voor het inaugurele symposium van Anne Schaafsma zag ik de vacature. Het leek me een geweldige uitdaging om onderzoek te gaan opzetten dat breder is dan het onderzoek dat ik bij psychiatrie in het UMCG doe. Dus gebruikte ik het symposium om alvast een beetje kennis te maken met de school. Het sprak mij erg aan, dus besloot ik te solliciteren. En warempel, ik werd aangenomen! Het eerste gesprek verliep moeizaam, ik was erg zenuwachtig en niet goed voorbereid op de focus op het bedrijfsleven. Het tweede gesprek verliep goed.

Ik was gevraagd mijn ideeën over de invulling van het lectoraat te presenteren, dus pakte ik in de voorbereiding pen en papier en ging aan de slag. Mijn ideeën kregen vorm in een tabel met op de ene as activiteiten en op de andere as producten. Geen producten die je in de winkel tegen zult komen. Producten in de vorm van teksten. Blogs en presentaties, artikelen in vakbladen, dat soort producten. Dat schema leek zo handig en overzichtelijk dat ik een groot vel kocht bij de kantoorboekhandel en mijn tabel daar met een dikke stift op zette. Met succes! Ik kon de sollicitatiecommissie meenemen in mijn plannen en ideeën.

Lectoraat

De doelstellingen voor het lectoraat waren vrij vastomlijnd. Het lukte om de plannen en contacten die ik al had in de mal van die doelstellingen te gieten. Voor sommige doelstellingen was dat makkelijk. Bijvoorbeeld voor de doelstelling “Het identificeren van de meest waarschijnlijk verschuivingen in voedingspatronen die noodzakelijk zijn om welvaartsziekten in te perken.” Ik was immers al op weg een studie op te zetten naar het effect van verschillende voedingspatronen op lichamelijke en psychische klachten. Dat idee past naadloos bij deze doelstelling. Het vooronderzoek gaat zeer binnenkort van start. Het is de bedoeling dat dit uiteindelijk een doorlopend onderzoek wordt waar iedereen aan mee kan doen. Zowel als deelnemer als als docent-onderzoeker of als student. (Quizvraag: Kun jij een zin verzinnen waarin je nog vaker het woord als gebruikt?)

Dat idee is in de afgelopen weken goed ontvangen tijdens de kennismakingsgesprekken die ik voerde met docenten. Er zit een super docententeam met veel expertise die ik niet heb, maar wel heel goed kan gebruiken. Zo is het idee ontstaan om druppels bloed te verzamelen op papier, zoals dat ook bij de hielprikjes bij baby’s gebeurt. Komend voorjaar krijgt een aantal studenten de opdracht om uit te zoeken welke relevante maten we daaruit kunnen halen. Kan ik gelijk ook een vinkje zetten bij het doel om “onderwijscurricula te voeden met nieuwe informatie, en het betrekken van studenten, docenten en kenniskringen bij de discussies en het uitvoeren van projecten”. Een ander plan is om poep te verzamelen van deelnemers en daarin te gaan kijken naar darmflora. Al die expertise komt samen in verschillende docenten van VHL. Super, toch?

Daarnaast wil ik onderzoek doen binnen bedrijven en instellingen naar het effect van gezonde voeding, zoals ze dat bijvoorbeeld aan het doen zijn bij Zuid Oost Zorg in Drachten. Daar hebben ze alle pakjes en zakjes uit de keuken verbannen. De koks koken zoveel mogelijk met lokale, biologische producten. Zelf zeggen ze dat voor iedere Euro die ze extra investeren in de keuken, er aan de zorgkant twee bespaard worden. Dat gaat van minder medicijnen tot vrolijkere bewoners. In samenwerking met dr. Peter Voshol van het Louis Bolk Instituut wil ik onderzoeken wat het effect is van zulke veranderingen.

Ik wil ook onderzoek doen naar het effect van veranderingen in het aanbod in bedrijfskantines op werknemers. Daarbij kun je denken aan het meten van de after-lunchdip middels bijvoorbeeld elektronische dagboekjes, tot een uitgebreide analyse van wat werknemers eten, hun prestaties en hun ziekteverzuim, zoals prof. dr. Gertjan van Dijk aan het doen is bij een grote aardappelzetmeelfabrikant in Oost-Groningen. (Detail: zowel Peter Voshol als Gertjan van Dijk zijn sprekers op het Ancestral Health symposium dat op zaterdag 26 september in Groningen gehouden wordt.) Dus ben je van plan jouw bedrijfskantine op de schop te nemen? Neem contact op! Dan kom ik met mijn collega’s kijken of we het effect van zo’n verandering inzichtelijk kunnen maken. Ehm, hoorde ik iemand zeggen dat de kantine van VHL in Leeuwarden volgend jaar verbouwd wordt?

Met die projecten wil ik doelstellingen halen als “In kaart brengen welke strategieën vanuit welke partijen wel of niet werkzaam zijn bij het in gang zetten van een gedragsverandering t.a.v. voedingspatronen bij de consument.” Dan zijn er ook nog wat doelstellingen op het gebied van duurzaamheid die ik nog even voor mij uit schuif, omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt doen. En nog een plan om gebruik te maken van bestaande data, voornamelijk om wat zekerheid te creëren voor promovendi. Kortom, een nieuwe uitdaging waar ik ontzettend veel zin in heb!

4 thoughts on “Lector Gezonde Voeding

  1. Gefeliciteerd!

    Bij het lezen viel me 1 zinnetje op: “niet goed voorbereid op de focus op het bedrijfsleven.”

    Hoe uit die focus zich en over wat voor bedrijfsleven gaat dat? Doel je daarmee op (bijv.) die bedrijfskantines, of gaat dit over levensmiddelenverwerkers of -fabrikanten?

    1. Ha Andre,
      Bedankt voor de felicitaties. Hogescholen proberen een groot deel van hun onderzoeksbudget los te peuteren bij bedrijven. Dus tijdens het gesprek werd gevraagd hoe goed ik ben in acquisitie. Nou, daarover heb je in mijn blog kunnen lezen. Mijn antwoord klonk zo ongeveer als “Nou, ehm, tja”, wat ik niet heel sterk over vond komen 😉
      In de praktijk valt het voor mij wel mee hoe afhankelijk ik ben van geld van bedrijven, voor veel lectoren ligt dat anders.

  2. Gefeliciteerd 🙂

    De kantines van het bedrijf waar ik stage heb gelopen, en het bedrijf waar ik werk, zijn vooral duur 😛 Vooral bij mijn stagebedrijf (waar ook Sodexo zat, dezelfde cateraar als op de universiteit) waren er heel veel mensen die zelf eten meenamen vanwege de prijzen in de kantine. Aangezien ik toch altijd mijn eigen eten meeneem (vanwege allergie), kom ik in het bedrijf waar ik nu werk eigenlijk nooit in de kantine (of ik ga een rondje wandelen, of ik eet achter mijn bureau). Af en toe komt er wel eens een fruitmand op de afdeling, maar heel gezond eet men over het algemeen volgens mij niet (al nemen sommigen wel hun eigen bak fruit/salade mee, maar dat zijn wel weer de mensen die ook echt actief sporten).
    Sinds er snoepautomaten staan buiten de kantine, gaan er wel vaker mensen naar beneden rond 4 uur om even iets te kopen als een Snickers 😛 Vier-uur-suikerdip denk ik?

Leave a Reply

