Onderzoek gaat van start!

Een tijdje geleden schreef ik dat de Medisch Ethische Toetsingscommissie toestemming gaf voor een haalbaarheidsonderzoek naar het effect van het paleodieet op lichamelijke en psychische klachten. Vanaf nu kun je je aanmelden! Twee geneeskundestudenten, Esther Bikker en Daniel Vogel, helpen mij hierbij. Vandaar de wij-vorm in de officiële recruteringstekst. Doorsturen is heel welkom! We zijn heel benieuwd hoe lang het duurt om 35 mensen te vinden!

Bent u benieuwd naar het effect van voeding op lichamelijke en psychische klachten?
Doe mee aan wetenschappelijk onderzoek!

Er is de laatste tijd veel aandacht voor de relatie tussen voeding en gezondheid. Er is al veel onderzoek gedaan naar het effect van bepaalde voedingsstoffen op zowel lichamelijke als psychische gezondheid. Tot nu toe zijn de resultaten daarvan nog niet vertaald naar voedingspatronen. In de toekomst willen we onderzoek doen naar het effect van twee gezonde voedingspatronen op lichamelijke en psychische klachten: de schijf van vijf en het paleodieet. Beide voedingspatronen bestaan uit groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten. Daarnaast bevat de schijf van vijf ook volkoren granen, melkproducten, bonen en plantaardige olie/ margarine. Voordat we aan dit onderzoek beginnen, willen we eerst de haalbaarheid testen. Daarbij vragen we uw hulp!

Hoe wordt deze test uitgevoerd?
Iedere deelnemer volgt gedurende vier weken de schijf van vijf en gedurende vier weken het paleodieet. De volgorde waarin iedere deelnemer de voedingspatronen volgt, staat niet van tevoren vast. Voor beide voedingspatronen krijgt de deelnemer per e-mail een handleiding met recepten. Deelnemers vullen een vragenlijst in voordat ze beginnen aan de test. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Daarna vullen deelnemers wekelijks een vragenlijst in van 5 minuten waarmee we de haalbaarheid meten. Aan het einde van de twee periodes van vier weken wordt een vragenlijst van 10 minuten ingevuld waarmee we lichamelijke en psychische klachten meten.

Wie kan meedoen aan deze test?
We zoeken voor deze haalbaarheidstest 35 mensen van 18 jaar of ouder, die de Nederlandse taal goed beheersen en bereid zijn om beide voedingspatronen te volgen. Mensen die een kaliumbeperkt dieet moeten volgen en zwangere vrouwen kunnen niet meedoen aan deze test.

Hoe kunt u aangeven of u wilt meedoen aan deze test?
Wilt u misschien meedoen aan deze haalbaarheidstest? Stuur dan een e-mail aan hetpaleodieet@gmail.com. U krijgt vervolgens een uitgebreide informatiebrief die u goed door moet lezen. U heeft daarna twee weken om te beslissen of u daadwerkelijk mee wilt doen.

11 thoughts on “Onderzoek gaat van start!

  1. Esther, Esther & Daniël!

    Ja, we zijn daar gek! “Iedere deelnemer volgt gedurende vier weken de schijf van vijf en gedurende vier weken het paleodieet.” Na jaren de kletskoek van het (onder/over)Voedingscentrum gevolgd te hebben zijn we sinds 2012 anders gaan eten – eindelijk… Hadden we veeeeeeeel eerder moeten doen, maar we kenden Paleo nog niet helaas… En dan nu vrijwillig weer vier weken eten volgens die volkomen achterhaalde schijf van vijf?!? Mooi niet!!

    Zelfs Credit Swiss, een gerenommeerde Zwitserse bank (ja, een bank!) weet hoe het zit met al die lulkoek van de boeven van het Voedingscentrum dat je minder vet zou moeten eten, dat je verzadigd vet moet laten staan, dat je margarine (brrr…) moet nemen…

    Of hebben jullie dat lijvige rapport nog niet gezien? Hier staat het:

    https://doc.research-and-analytics.csfb.com/docView?language=ENG&source=ulg&format=PDF&document_id=1053247551&serialid=MFT6JQWS%2b4FvvuMDBUQ7v9g4cGa84%2fgpv8mURvaRWdQ%3d

    Klaar! Veel succes met jullie onderzoek – wonderlijk trouwens dat daar toestemming voor verleend is/wordt. Vergelijk: zouden jullie onderzoek kunnen/mogen doen naar het verschil tussen elke dag KWEEKvis (met vreselijk veel antibiotica etc) eten en WILDE vis, vrij van die troep? Denk het niet, want stel dat die kweekviseters er ernstige klachten aan overhouden of dat er een aan dood gaat… Oei, foutje bedankt?

    1. haha, de schijf van vijf is voor heel veel mensen al een flinke stap vooruit in termen van gezonde voeding. Uit mijn hoofd eet 5% van de Nederlanders iedere dag 200 g groente en 2 porties fruit en 1% eet twee keer per week vis.

    2. De doelgroep van dit onderzoek is waarschijnlijk juist niet mensen die al een hele tijd “paleo eten”, maar juist mensen die gewoon standaard vanalles en nogwat eten. Dan kan Esther best gelijk hebben dat beide voedingspatronen een stap vooruit zijn (de een in meer of mindere mate dan de andere).

      1. Ik ben benieuwd… “Voordat we aan dit onderzoek beginnen, willen we eerst de haalbaarheid testen” schrijven de onderzoekers. Haalbaarheid van wát? Of ‘alleseters’ in staat zijn 4 weken anders te eten? Vervolgens schrijven de onderzoekers dat na die 2×4 weken de klachten gemeten worden. Klachten t.g.v. het ‘moeten’ volgen van een van de twee dieëten of de klachten die voortkomen uit het dieet? Volgens mij merk je de positieve effecten van Paleo pas na een maand of drie, je lichaam moet van suikerverbranding naar vetverbranding. Een (te) korte testperiode is onbetrouwbaar en doet Paleo tekort denk ik.

        Maar mooi dat er aandacht is voor voeding, anders dan die (achterhaalde) schijf van vijf!

      2. Ik dacht dat ze bedoelde of het haalbaar is om in 4 weken per dieet effect te zien, en niet de haalbaarheid van 8 weken anders eten.
        En misschien ook nog wel de haalbaarheid om genoeg mensen te vinden die hieraan mee kunnen en willen doen, want het is natuurlijk geen experiment waarbij je gewoon even naar de universiteit gaat om mee te doen aan een onderzoekje en daarna weer naar huis gaat.
        En je moet ook kijken wat voor lichamelijke/psychische klachten mensen hebben, want daar zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten van.
        Het zou best kunnen dat je na 4 weken al wel iets aan effect ziet, dus ik vind het sowieso wel een goed idee om dit te proberen 🙂 Ik heb een beetje zitten Googlen en het lijkt erop dat niet iedereen pas na 3 maanden overgaat van suiker- op vetverbranding (en ligt dat ook niet aan je gewicht en hoeveel vetreserves je hebt?). Dus het kan best dat er mensen zijn die binnen die 4 weken al overgaan op vetverbranding.
        Vanwege allergie voor bepaalde producten ga ik er zelf niet aan meedoen, maar ik ben wel benieuwd naar het verloop van dit onderzoek.

      3. Bedankt voor je reactie! Ik had even wat adempauze nodig na het fantastische, maar drukke Ancestral Health Symposium van afgelopen zaterdag. (Zie voor een leuk verslag: http://climategate.nl/2015/09/27/the-proof-of-the-paleo-is-in-the-eating/)
        Het klopt dat ik in dit vooronderzoek wil kijken in hoeverre ik mensen kan vinden die de uitdaging aan willen gaan. Dat staat er heel goed voor. We hadden in 48 uur al 48 geïnteresseerden! We willen ook weten hoe representatief die groep is voor de normale bevolking en natuurlijk in hoeverre de deelnemers de studie afmaken en in hoeverre ze zich houden aan onze voorschriften ten aanzien van de twee voedingspatronen. Dat zijn belangrijke gegevens als je een grotere studie wilt opzetten.
        Een ander doel is inderdaad om te kijken of er na 4 weken iets van een effect te zien is. Die gegevens kan ik ook weer gebruiken om in te schatten hoeveel deelnemers ik nodig zou hebben in een grotere studie.
        Ik denk trouwens dat het overschakelen van glucoseverbranding op vetverbranding niet het enige voordeel is van een paleodieet. Om mijzelf als voorbeeld te nemen, ik heb vrijwel onmiddelijk effecten ervaren op het gebied van buikpijn, hoofdpijn en energie/vermoeidheid. Mijn migraine verdween nadat ik echt overschakelde op vetverbranding, dat was ongeveer anderhalf jaar nadat ik paleo ging eten. Ook oogklachten verdwenen toen pas echt. Dat is voor onderzoek niet erg haalbaar, vermoed ik.

      4. Goed dat je zo snel zoveel geinteresseerden kon vinden! Dat belooft misschien ook wel wat goeds voor het vervolgonderzoek 🙂

        Bedankt voor de link naar het verslag, erg leuk om te lezen! Was het uiteindelijk uitverkocht?
        Zelf zat ik een weekend eerder in het Prehistorisch Dorp in Eindhoven (verslagje volgt nog op mijn weblog ergens deze of komende week), dus het weekend erop naar Groningen voor nog meer prehistorie vond ik een beetje teveel van ‘t goede 😉

        Hoe kunnen mensen zelf makkelijk meten of ze over zijn gegaan op vetverbranding? Laat je dat de proefpersonen ook weten of niet?
        Of mensen buikpijn/hoofdpijn hebben kan ook nog van andere dingen afhangen dan voeding (luchtkwaliteit in de kamer waar ze zich bevinden, griep, etc). Stel je ze daar ook vragen over?

  2. Ja, slechts een zeer gering aantal mensen volgt de adviezen van het Voedingscentrum. Voor sommigen zou het een stap(je) vooruit kunnen zijn – als je meerdere malen per weer naar MacDo gaat bijvoorbeeld. Maar voor ons is het een enorme stap TERUG. Gaan we niet doen! Malkom Kendrik schreef gisteren dit:

    “Switzerland. Second highest saturated fat intake in Europe 15.3% of total calories. Average total cholesterol 6.4mmol/l. Second lowest rate of heart disease in Europe, about one quarter the rate in the UK. Absolute proof that the diet-heart LDL cholesterol hypothesis is bunk.”

    En wat is ‘de mening’ van het Voedingscentrum?!? Ach…

    Dit ken je natuurlijk ook:
    http://www.rug.nl/news/2012/03/promotiekuipersumcg

    Vertel dat die oliebollen van het Voedingscentrum, het is al weer 3 jaar geleden… Doe mensen die schijf-van-vijf kletskoek niet aan…

  3. Hoi Esther,
    Ik ben ook benieuwd wat het voor mij zou uithalen. Ik heb mij opgegeven. Klachten voldoende en medewerking aan dit onderzoek zou voor mij juist de stok achter de deur zijn om mijn leefstijl te gaan aanpassen.
    Gisteren net weer gelezen dat statines nog ongezonder zijn, maar moet afwegen tegen risico’s als hartpatient.
    Ik hoop dat ik mee kan doen.
    Succes!

    1. @cubytrain: ‘risico’s afwegen als hartpatiënt’? Kijk op http://www.thennt.com, onder “reviews” > “therapy” > “cadiology” staan drie links mbt statins:

      – Statins for Acute Coronary Syndrome
      – Statins for Heart Disease Prevention (With Known Heart Disease)
      – Statins for Heart Disease Prevention (Without Prior Heart Disease)

      De conclusies van de artsen van The NNT zijn respectievelijk:
      – “no benefit found” (100%)
      – “96% saw no benefit”
      – “98% saw no benefit”

      Maar bij alle drie wél “harm”, en niet zo weinig ook. En statines zijn in de USA niet anders dan in NL. We lopen in Nederland achter de feiten en de Big Pharma gangsters aan, artsen (óók het merendeel van de cardiologen helaas) baseren zich nog op oude en achterhaalde onderzoeken.

      Maar ik ben geen dokter, ieder maakt z’n eigen keuzes. Ik héb gekozen: van m’n leven géén statines!! Mocht er iets ‘te hoog’ of ‘te laag’ zijn, dan éérst de oorzaak zoeken, om het vervolgens éérst en vooral met de juiste VOEDING op te lossen.

Leave a Reply

