#randomsteekproef: zijn uitkomsten van pragmatisch onderzoek valide?

//platform.twitter.com/widgets.js

Beste Liesbeth,

Je schreef me dat ik een enorme bias creëer door ongeblindeerd onderzoek te doen naar twee voedingspatronen. Ik geef toe, mijn eerste tweet was niet zo elegant, maar daar zat het probleem niet in, zo bleek uit de e-mail die je mij stuurde. In jouw e-mail uitte je zorgen over het niet dubbelblind placebogecontroleerd uitvoeren van het onderzoek.

Mijn onderzoek is inderdaad niet geblindeerd. De deelnemers weten waar ze aan beginnen, namelijk een voedingspatroon met groente, fruit, vlees, vis en eieren al dan niet aangevuld met volkoren granen en melkproducten en al dan niet met ruimte voor voorbewerkte voedingsmiddelen. We hadden de namen van de voedingspatronen kunnen verhullen, maar dat leek mij en mijn collega’s niet zinvol. Een beetje googelen en deelnemers weten om welke voedingspatronen het gaat.

Je zou het onderzoek wel placebogecontroleerd kunnen noemen. Althans, we vergelijken de huidige standaard met een ander voedingspatroon. Al staat in de deelnemersbrief dat we twee gezonde voedingspatronen met elkaar willen vergelijken, lijkt het mij duidelijk dat we vermoeden dat het andere voedingspatroon mogelijk gunstiger is dan de huidige standaard. Anders zouden we dit onderzoek niet doen.

Het onderzoek dat we op dit moment uitvoeren is zogenaamd cross-over onderzoek. Dat wil zeggen, dat iedere deelnemer beide voedingspatronen volgt. Zo is iedere deelnemer als het ware zijn of haar eigen controle. Er zal daardoor geen verschil zijn in vooronderstellingen tussen de mensen die de schijf van vijf volgen en de mensen die paleovoeding eten, want iedereen doet beide. Welk voedingspatroon een deelnemer eerst volgt, wordt bepaald door het lot. Het is dus wel degelijk gerandomiseerd.

Dit soort onderzoek komt veel voor. Niet alleen voedingsonderzoek wordt niet blind, maar wel random en zo goed als het kan placebogecontroleerd uitgevoerd. Ook onderzoek naar therapieën en operaties wordt op deze manier uitgevoerd. Het is immers niet mogelijk om een patiënt te blinderen voor bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie of een hartoperatie. We noemen dit pragmatisch onderzoek en de uitkomsten ervan worden als valide beschouwd.

Dat is terecht, zo stelden Schwartz en Lellouch al in 1967. Pragmatisch onderzoek is een goede aanpak wanneer blinderen onmogelijk is en het doel is om voor- en nadelen van verschillende aanpakken tegen elkaar af te wegen, in dit geval voedingspatronen. Schwartz en Lellouch stelden zelfs dat pragmatische trials méér valide zijn als het erom gaat onderbouwde belissingen te kunnen nemen over de beste behandeling. Ik ben het daarom niet met je eens dat de uitkomsten van ons onderzoek niet valide kunnen zijn.

Vriendelijke groeten,

Esther Nederhof

P.S. We hebben inmiddels genoeg deelnemers geïncludeerd. Het heeft dus geen zin om je nog aan te melden. Afhankelijk van de resultaten van deze haalbaarheidsstudie, zoeken we in de toekomst nieuwe deelnemers, dus houd mijn blog in de gaten!

4 thoughts on “#randomsteekproef: zijn uitkomsten van pragmatisch onderzoek valide?

  1. Zoals ik net ook per tweet schreef was dit wat mij betreft niet de essentie van mijn opmerking in mijn mail. Die ging over de combinatie van niet geblindeerd onderzoek en mogelijk subjectieve uitkomsten.

    Volgens jouw tweet gebruik je goed gevalideerde meetinstrumenten. Dat weet ik niet, maar op basis van deze tekst van jouw blog ‘Aan het einde van de twee periodes van vier weken wordt een vragenlijst van 10 minuten ingevuld waarmee we lichamelijke en psychische klachten meten.’ kan ik dat niet vaststellen. Daarom schreef ik mijn mail.

    1. Dan is het handig om eerst navraag te doen voordat je via Twitter je twijfels uit over de validiteit van wetenschappelijk onderzoek.
      In jouw e-mail refereerde je aan de afgewezen subsidieaanvragen. Die gingen over patiënten met een depressie. In dat verband vond ik het helemaal aanmatigend om validiteit van de diagnose in twijfel te trekken, daarom ging ik er in mijn reactie niet op in.

      Schoenmaker blijf bij je leest!

  2. Dag mevrouw Esther Nederhof, Ik wil nog steeds meedoen, maar alles gewoon op papier invullen lijkt mij voor mij toch de meest geschikte manier. Ik kan niet scannen en niet uitprinten. Ik wil meedoen omdat ik zelf onzeker ben of ik wel goed genoeg voor mijn man en mijzelf zorg. Dit vooral omdat de familie erg veel kritiek heeft op mijn huidige manier van eten. Op een beetje chocola en een handje noten na krijgt mijn man alleen taart en koeken bij anderen en op familiefeesten als ik dat niet kan voorkomen. Na een familiefeest gaat het altijd veel slechter met zijn longen. Ik wordt daar verdrietig van, want ik kan er niets aan doen, mijn man is blij met taart en zoetigheid en neemt er zonder problemen meer van. Dat doet pijn om te zien, vooral als de familie hem dan nog eens extra gaat verwennen. Al lang geleden ben ik opgehouden er wat van te zeggen. Ik zorg er dus voor dat hij over de dag verdeeld wel steeds wat zoetigs krijgt. Koffie met zoete amandel-chocolademelk en na het eten kokosyoghurt met honing, regelmatig een banaan en fruit in de pap ‘s morgens, en ‘s avonds chocola. Ik zou nog graag op cursus willen om gezonde lekkere taart en tussendoortjes te leren maken, speciaal voor die familiefeesten. Mijn naam is Elly Jansen van Veen. 69 jaar oud. Ik ben al jaren aan het zoeken hoe ik nu het beste kan eten om in redelijke conditie oud te kunnen worden en zo onafhankelijk mogelijk van de zorg te blijven. Ik ben getrouwd, mijn man is 84 jaar en heeft 3 beroertes gehad en is met veel oefening weer uit de rolstoel kunnen komen. Ik vrees dat hij heel langzaam aan het afglijden is naar dementie. Wij lopen en fietsen redelijk veel, dit om hem en mijzelf in goede conditie te houden. Hij eet met mij mee, maar hij eet wel vlees. Ik eet nooit vlees, wel vis en ei en eet lactose-vrij. Ik vervang vlees voor hem steeds vaker door vegetarische producten en eet die dan zelf ook mee. Wij eten wel elke dag 1x vis op brood of bij het avondeten. Op dit moment gebruik ik kokosmelk die ik met behulp van kefir tot yoghurt laat omvormen. Ik eet weinig brood, 2 sneetjes per dag, en ‘s morgens havermout met zaden, noten en zeewier in de kefir-kokos-yoghurt met fruit. Heel veel rauwkost, veel kurkuma en peper en knoflook, om bij hem de longontstekingen tegen te gaan, veel groenten en bonensoorten zoals linzen. 1x Per week rijst en zelden aardappels. Wel zoete aardappels en pompoen of zolang ik het in voorraad heb 1x per week zeewierpasta. Maak boerenkoolstamppot met rode linzen of kikkererwten en boerenkool. Veel gebakken uitjes erbij en mijn man is ermee tevreden. Ik heb geen idee of ik nu wel of niet goed eet. De havermout-zaden-noten-zeewier-yoghurt van kokosmelk of andere melksoorten gemaakt met zaden, zeewier en noten en rozijnen en gedroogde abrikozen vind ik ‘s morgens vaak te zwaar. Eet de rest vaak ‘s avonds als toetje. Maal de noten, zaden en een beetje zeewier met gember en kaneel in een koffiemolen omdat mijn man het anders niet eet, en om de smaak van zeewier te verdoezelen. Wij gebruiken extra vitamine D3, 2000 IE, en vitamine B-complex en vitamine E en 2x per week vitamine B12. Ik hoop dat U aan mij en misschien ook mijn man toch goede proefkonijnen hebt. Met vriendelijke groet, Mijn adres is Ligusterstraat 9. 3203VE, Spijkenisse.

Leave a Reply

