Werkt het paleodieet nou wel of niet?

Het antwoord op die vraag ligt er natuurlijk aan waarvoor je wilt weten of het werkt en vergeleken waarmee. Het paleodieet lijkt goed te werken om gewicht te verliezen, zeker als je het vergelijkt wat mensen gewoonlijk eten.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit de resultaten van onderzoek die zojuist online gepubliceerd zijn. Een groep Zweedse onderzoekers liet 32 mensen met diabetes type 2 twaalf weken lang groente, fruit, mager vlees, vis, eieren en noten eten, terwijl ze granen, zuivel, peulvruchten, geraffineerde vetten, geraffineerde suikers en zout moesten laten staan. Ze werden hierin begeleid door een diëtist. De onderzoekers wilden weten of het paleodieet effectiever zou zijn als het gecombineerd wordt met duur- en krachttraining. Het antwoord op die laatste vraag was nee, al vonden ze dat mannen minder spiermassa verloren als het paleodieet gecombineerd werd met training vergeleken met alleen het dieet.

Wat ik hier belangrijker vind, is dat beide groepen, dus paleodieet met en zonder duur- en krachttraining, afvielen, een lager vetpercentage kregen, hun buikomvang verkleinden, een betere HbA1c hadden, lagere nuchtere glucose en insuline hadden, een hogere VO2max, een lagere bloeddruk, lagere triglyceriden en leptine. Een hele indrukwekkende reeks verbeteringen. De vraag is natuurlijk, of het paleodieetadvies daar uniek in is, of dat een ander dieetadvies hetzelfde resultaat bereikt zou hebben.

Om dat te weten te komen, zul je twee groepen met elkaar moeten vergelijken, die verschillende dieetadviezen kregen, en dat is precies wat een groep Australische onderzoekers gedaan heeft. Zij verdeelden 39 gezonde vrouwen random over twee groepen. De ene groep kreeg het paleodieetadvies, de andere groep volgde de Australische Richtlijn Gezonde Voeding, het standaardadvies om groente, fruit, volkorengranen, magere melkproducten en weinig vet te consumeren. Ook uit hun resultaten blijkt dat het paleodieet helpt om gewicht te verliezen, inclusief een beetje spiermassa, helpt om buikomvang te verminderen en totaal cholesterol, inclusief LDL, te verlagen. Dit was echter óók het geval bij de Australische Richtlijn Gezonde Voeding. Hierin is het paleodieet dus niet uniek. Waar het paleodieet misschien op het eerste gezicht wél uniek in lijkt, is het verlagen van het vetpercentage en de bloedwaardes voor triglyceriden. De Australische Richtlijn lijkt uniek in het verlagen van het HDL cholesterol, een effect dat je liever niet zou zien. Ga je dat echter statistisch toetsen, dat zie je alleen nog een verschil in verandering van het vetpercentage tussen de twee voedingsadviezen. Met andere woorden, een verschil in significantie (triglyceriden en HDL) is niet hetzelfde als een significant verschil.

Aan de andere kant geldt ook dat een significante afname van bijvoorbeeld gewicht in beide groepen, niet uitsluit dat er tóch een significant verschil is tussen de groepen. Dit gold voor gewichtsafname, afname van vetpercentage en buikomvang. Met andere woorden, in deze groep gezonde vrouwen had het advies om gedurende 4 weken groente, fruit, vlees, vis, eieren en noten te eten een groter effect op hun gewicht, vetpercentage en buikomvang vergeleken met het standaardadvies.

Op basis van deze twee studies zou ik durven concluderen dat het paleodieet effectiever is dan een standaard voedingsadvies als het gaat om lichaamssamenstelling. Die conclusie komt overeen met de conclusie uit de enige meta-analyse waarin effecten van het paleodieet geanalyseerd werden. Eén van de vervolgvragen die onderzoekers graag stellen, is hoe dat dan zou kunnen komen. Zowel in Zweeds [1 en 2] als in Engels onderzoek is geopperd dat dit te maken zou kunnen hebben met een verbeterd verzadigingsgevoel. Daarom heeft de groep van Staffan Lindeberg een hele reeks hormonen geanalyseerd die te maken hebben met gevoelens van verzadiging en honger. Ze konden in die data niet echt overtuigend bewijs vinden voor de hormonale verzadigingshypothese nadat deelnemers gedurende drie maanden het paleodieet hadden gevolgd. In het hierboven genoemde Engelse onderzoek, waarover ik eerder schreef, werden die verschilllen wél gevonden na één enkele maaltijd. Die verzadigingshormonen zouden mogelijk een soort korte-termijn mediator kunnen zijn, die na iedere maaltijd hun werk doen en ervoor zorgen dat mensen wat minder eten, maar waarvan de nuchtere waardes niet veranderen. Zou kunnen.

Advertisements

3 thoughts on “Werkt het paleodieet nou wel of niet?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s