Hoe gezond zijn groenten?

Een interessante vraag: hoe gezond zijn groenten eigenlijk? Misschien ken je de presentatie van Georgia Ede, waarin ze beargumenteert dat groenten niet gezond zijn, omdat groenten allerlei gifstoffen bevatten. Planten verdedigen zich met gifstoffen tegen opgegeten worden. Ze kunnen niet wegrennen, vliegen of zwemmen en zouden daarom niet gezond zijn.

Misschien ken je ook de presentatie van Terry Wahls, een internist met multipele sclerose. Zij wijt haar wonderbaarlijke wederopstanding, onder andere, aan het eten van heel veel groente.

Hoe zit dat dan? Zijn groenten gezond of niet? Mijn collega Janneke Dijck-Brouwer stuurde mij twee interessante artikelen over de gezondheidseffecten van groenten. In beide studies begonnen deelnemers met 1 portie groente per dag, waarna ze in de ene studie respectievelijk 1, 3 of 6 porties groenten per dag kregen en in de andere studie 2 of maar liefst 12 porties. Guess what? Zes porties groenten per dag leverde geen gezondheidsvoordelen op ten opzichte van 1 portie groenten per dag. Drie porties trouwens ook niet. Twaalf porties, daarentegen, leverde wel gezondheidsvoordelen op!

Het argument dat vaak gebruikt wordt in het voordeel van groenten heet hormese. Hormese betekent in feite dat een lage dosis gifstoffen goed zou zijn. Dat zijn precies de gifstoffen waar Georgia Ede het over heeft. Een lage dosis activeert allerlei processen die uiteindelijk een gunstig effect hebben op de gezondheid.

Maar er is meer. Groente bevat ook veel vitaminen en mineralen en weinig antivoedingsstoffen, stoffen die de opname van vitaminen en mineralen belemmeren. Antivoedingsstoffen bevinden zich vooral in de vruchtbare delen van planten, de zaden. En daar zit hem, denk ik, de crux. Als je deelnemers 12 porties groenten per dag wilt laten eten, moeten ze andere dingen laten staan. De gezondheidsvoordelen zitten hem misschien wel vooral in het laten staan. Want wat laat je staan? De aanpak van Wahls is heel duidelijk: 9 porties groenten, maar geen granen. Ik denk dat hetzelfde gebeurde in de studie van Yeon, Kim en Sung. Al beschrijven ze het niet, het kan bijna niet anders. Dus zijn groenten gezond?

4 thoughts on “Hoe gezond zijn groenten?

  1. Ongelooflijk interessant. Als moeder van een groot gezin wil ik wel heel graag weten wat ik mijn kinderen en mijzelf moet voorzetten. Beide lezingen zijn overtuigend… En zullen misschien beide niet de volledige waarheid bevatten. Dan maar mijn beste weten tevoorschijn halen – en genieten van onze goede gezondheid!

  2. Ik at al niet veel groente en geen fruit omdat ik hypergevoelig ben voor koolhydraten, en eet ook helemaal geen granen, maar nu heb ik ontdekt dat veel groentesoorten ook nog eens salicylaten bevatten, waar ik dus OOK gevoelig voor ben. En ik maar kokosolie gebruiken omdat dit zo gezond zou zijn… Er is een alarmerend gebrek aan goed vertaalde Nederlandstalige informatie beschikbaar, helaas. Ben blij dat ik af en toe toch iets tegenkom, ga zo door!

Leave a comment